Jom Follow.....

Saturday, January 14, 2012

Akukah Yang Bijak

20 Safar 1433

Jiwa Adi sering memberontak tanpa mengetahui apa yang sebenarnya yang dikehendakinya. Semuanya serba tidak kena. Sejak dari bangku sekolah lagi Adi sering tidak berpuas hati dengan apa yang dimiliki. Segala perbelanjaan serta keperluan sekolahnya telah dipenuhi oleh kedua ibu bapanya bagi memastikan anak tunggal mereka ini mendapat peluang pembelajaran setaraf dengan orang lain.

"Kita adalah pemuda dan pemudi harapan bangsa! Kita lah yang akan mencorakkan masa depan negara! Zaman sekarang ialah zaman orang-orang muda! Orang muda lebih kreatif dan berinovatif! Lihat sahaja, sudah ramai golongan muda yang status profesional mula menjawat jawatan penting sama ada di pentas politik atau korporat dalam usia yang masih muda!" Tiba-tiba kata-kata itu terpacul dari mulut Adi ketika bersama rakan-rakannya ketika mempengerusikan mesyuarat persatuan di Universiti yang sekarang ini beliau melanjutkan pelajaran.

"Anak anak muda seperti kita sekarang lebih kreatif dan berinovatif! Bukannya macam orang-orang lama seperti d Bahagian Hal Ehwal Pelajar tu, semua tak boleh. Mereka masih pakai undang-undang lapuk!Kita sepatutnya diberikan kebebasan terutama di zaman yang serba moden dan pantas ini. Kalau kita terlalu ikut sangat undang-undang atau prosedur, alamat akan ketinggalanlah! Tambah Adi dengan penuh semangat.

"Kalau kita tak ikut peraturan dan undang-undang, "macam mana polis , tuan hakim nak cari makan?", Tanya Ahmad dengan rasa kurang bersetuju dan dengan sengaja menyoal soalan yang kurang bernas. Ah! Persetankan undang-undang! Apa yang perlu diherankan?Undang-undang itu kan ciptaan manusia juga? Balas Adi dengan egonya.

Oklah Adi!, aku beransur dulu. Aku ada tugasan yang hendak dilakukan di perpustakaan, maklumlah peperiksaan makin dekat. Lagipun aku tak nak terlewat ke kuliah pada sesi petang nanti.Engkau tak nak ikut aku ke?" Kata Ahmad.

"Tak apelah, aku ada mesyuarat pertubuhan di luar kampus. Nanti kuliah petang nanti aku datang lah!. Kuliah Cik Mastura tu..., pensyarah kita sorang tu aku tak berani ponteng pulak sebab dengar kata dia amat tegas. Dengar cerita ramai pelajar yang gagal jika tidak menepati arahannya. Itu yang aku angin sangat bila mengenangkan dia.., terlalu ikut skima sangat." Keluh Si Adi.

"Tu la kau,terlalu  aktif sangat berpersatuan , semua jawatan kau nak bolot. Nanti, merungut la keputusan peperiksaan awak tu asyik cukup-cukup makan aje". Balas Ahmad."Tak apa, aku aktif berpersatuan ini ada pelan tertentu. Mana tau nanti bila tamat belajar nanti dapat aktif berpolitik dan menjadi ahli Parlimen pula. Zaman sekarang populariti menjadi kriteria utama. Kalau ulat bulu macam engkau tu, malamlah jawabnya. Bukankah rancangan aku ini rancangan yang bijak.Pada masa tu kalau menjadi baru kau tahu !"Jawab Adi dengan angkuhnya.Ahmad berlalu dan hanya mampu menggelangkan kepalanya sahaja tanda kekesalan dengan sikap Adi.

Setelah habis mesyuarat di luar Adi memandang jam tangannya. "Alamak! Tinggal 10 minit lagi sebelum kuliah petang ini bermula!"Keluh Adi semasa menghidupkan enjin keretanya. Untuk sampai ke tempat kuliah, jika keadaan jalan tidak sibuk ianya hanya memerlukan 10 minit masa perjalanan. Tanpa berlengah,Adi memecut kereta yang dibelikan oleh ibu dan bapanya. Ketika sampai di sebuah lampu isyarat, dengan tiba-tiba suasana di sekitar lampu isyarat  itu, keadaan jalan sesak berbanding dari biasa.

" Ini satu lagi undang-undang ketinggalan zaman. Menyusahkan aje. Masa lampu hijau simpang di sebelah jalan utama lebih  dipanjangkan daripada jalan yang aku ikut ini. Mana adil? Siapalah yang buat undang-undang ini? Tak kreatif langsung!Kalau tak mencilok ni, ketinggalanlah kita" Dengus Adi di dalam hati.

Adi terus menggerakkan keretanya apabila dari jauh melihat lampu isyarat berwarna hijau. Malang, hanya beberapa meter sahaja lagi hendak sampai ke simpang lampu isyarat bertukar ke warna merah. Dengan rasa marah Adi terus menekan minyak keretanya dengan kuat. "Ahh! Persetankan dengan lampu isyarat ini.menyusahkan aje!"Tiba-tiba Adi terdengar hentaman kuat dari sebelah sisi keretanya. Kesakitan yang teramat sangat menyebabkan dia tidak ingat apa-apa lagi....

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...