Jom Follow.....

Wednesday, January 4, 2012

Kiamat tidak berlaku tahun ini?

10 Safar 1433


KUALA LUMPUR 4 Jan 2012- Tiada teori fizik yang boleh dijadikan petunjuk untuk menentukan kiamat akan berlaku pada tahun ini seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Timbalan Ketua Pengarah Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Vienna (UNOV) yang berpangkalan di Pusat Antarabangsa Vienna, Prof. Datuk Dr. Mazlan Othman berkata, bidang astro fizik tidak dapat menentukan hari kiamat selagi tiada perubahan pada matahari.

"Ahli fizik memang percaya bahawa alam semesta akan berakhir tetapi sama ada pada 2012 atau 10 juta tahun dari sekarang mahu pun 10 bilion tahun lagi, ia terpulang kepada teori yang kita ada.

"Dari segi fizik, jika matahari sudah kehabisan hidrogen, ia akan berkembang menjadi bintang lain. Ketika itu kehidupan di bumi akan mengalami perubahan dan kejadian tersebut boleh dikatakan sebagai tanda kiamat.

"Ini kerana apabila matahari tiada lagi tenaga, manusia tidak boleh hidup dan akan berlaku banyak kejadian alam yang boleh mencetuskan pengakhiran dunia," katanya pada sidang akhbar selepas sesi ceramah Prominent Malaysia bertajuk Unknown Universe di sini hari ini.

Program anjuran Akademi Sains Malaysia (ASM) dengan kerjasama Planetarium Negara itu disertai lebih 200 peserta.

Sumber: Utusan Malaysia

Komen Penulis:

Jika kita baca terjemahan Al-Quran, banyak seruan agar kita beriman dan bab kiamat ini ada ditegaskan hanya Alah S.W.T. sahaja yang tahu. Soal bila kiamat itu tidak penting, tetapi apa yang lebih menggerunkan ialah , apakah kita bersedia untuk kiamat kecil iaitu hari kematian kita? Adakah amalan dan keimanan kita mencukupi untuk menghadapi alam berkenaan? Ya Allah, tempatkanlah kami bersama orang-orang yang beriman kepadaMu di dunia dan akhirat.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...