Jom Follow.....

Friday, May 20, 2011

Sungai Bakau

Sungai Bakau adalah salah sebuah pekan kecil yang terdapat di utara semenanjung. Ianya bersempadan diantara dua negeri iaitu Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang dan Utara Perak di bahagian Barat Semenanjung Malaysia. Aku dilahirkan di lahirkan dan dibesarkan disana tetapi di bahagian Perak. Maklumat yang aku perolehi daripada internet, ianya telah diceritakan sedikit sebanyak di laman web http://wikimapia.org/2847046/Pekan-Kecil-Sg-Bakau.

Antara perkara yang menarik yang telah dikomen dalam laman berkenaan ialah berkenaan "Cucoq Kembong" dan "Masak Chiau" yang terdapat di sana. Cucoq kembung memang terkenal semasa aku tadika lagi . Pada masa itu ianya dijual di kedai mamak yang berada di bahagian Seberang Perai Selatan. Namun sekarang ini ianya boleh didapati di Kedai makan Paksu. Akupun dah lama tak merasa kerana bila mana aku pulang, masa tak kena dan kedai makan Paksu pula sering tidak beroperasi. Namun aku lebih suka makan bihun sup di kedai paksu pada masa aku kecil dahulu..memang power ... Selain itu teh ais, teh panas dan teh tarik yang dibancuh oleh arwah abang Nuri memang tak boleh lawan setakat ini. Untuk makluman arwah Abang Nuri adalah salah seorang Muazzin(Tok Bilal) yang terkenal di Masjid Jamek Sungai Bakau suatu ketika dahulu. Beliau juga adalah abang sepupu aku.

Di sini sahaja boleh didapati laksa yang dikenakan dengan Cucoq Udang, yang dikeluarkan oleh Pak Aq atau Ustaz Ishak. Nama popularnya lebih dikenali sebagai Aq Laqsa. Aku akan terlebih makan bila mana disajikan dengan laksa ini. Setahu aku , ianya telah mula difranchaiskan secara kecil-kecilan.Selalunya kalau nak dapati di Sungai Bakau ialah ketika selepas sembahyang Jumaat di sekitar pekan berkenaan.

Berkenaan dengan masakan "Chiaw" pula , ianya sebenarnya masakan berasaskan kicap. Ianya sama ada dikenakan dengan daging atau ayam. Tukang masak asalnya ialah allayarham Pak Mat Termas yang dulunya menetap di Tanah Seratus , Sungai Bakau, di sebelah Perak.Allayarham dulunya adalah salah seorang tukang masak tersohor disana. Masakan ini setahu aku masih boleh didapati dimajlis-majlis yang dianjurkan oleh masjid atau kenduri kendara yang tertentu.

Kegiatan utama penduduk disini ialah penanman padi, nelayan dan perindustrian di seberang perai.Asal usul nama kampung ini mungkin diambil sempena dengan kawasan hutan bakau yang terdapat di hilir sungai kecil sempadan kampung berkenaan.Dulu-dulu pernah juga aku ke muara sungai berkenaan untuk mencari Siput Lala. Antara kampung-kumpung berdekatan di sini ialah Sungai Kota dan  Bagan Tiang, di sebelah Perak, Sungai Tongkang, Sungai Acheh, Sungai Cheenaam di sebelah bahagian Pulau Pinang.

Di sebelah perak, terdapat kegiatan penternakan ikan keli yang terbesar di kampung berkenaan. Ianya dikendalikan oleh Ah Chai yang terletak bersebelahan dengan rumah ibu bapaku. Tiap kali bila Ah Chai nampak aku balik kampung, memang senang-senang dapat satu baldi ikan keli percuma. Inilah sebenarnya konsep satu Malaysia. Memang dari dulu, mendiang bapanya(nama glamornya Cina Jambul)  juga memang tak lokek berkongsi hasil pertanian yang dia orang hasilkan. Jarang nak dapat lagi cina jenis macam ini, tambah-tambah generasi sekarang ni yang sering cuba api-apikan emosi perkauman.

Namun, antara sejarah menarik yang pernah berlaku di Pekan ini ialah apabila Sultan Perak ketika itu D.Y.M. Almarhum Sultan Idris telah mengisytiharkan Hari Raya Puasa lebih awal sehari daripada Persekutuan. Pening kami sebagai budak-budak yang tinggal di sebelah Perak  nak beraya ketika waktu berkenaan, kerana kami berdaftar di kariah Masjid Jamek di sebelah Pulau Pinang.

3 comments:

  1. Terima kasih.saya juga anak org sg bakau

    ReplyDelete
  2. Tetiba terlink ke blog saudara...
    Nampaknya kita sekampung. Klu parent saudara berjiran dengan cina jambul, saya lak berjiran dengan cina yg satu lagi tu..selepas peladang tu...hehe, lupa lak nama dia..
    saya pun suka makan laksa aq tu..memang terbaik!!!

    af-aziey.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau lepas Peladang, Cina apek tu namanya Abeng. Lain-lain apek yang glamer masa tu kat Sg Bakau..; Cina Panjang, Cina Burut, Lapaq Tak Lapaq, Cina Baa..he.he..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...