Jom Follow.....

Tuesday, May 17, 2011

Parit Buntar

Aku dilahirkan di sebuah kampung di kawasan Parit Buntar. Parit Buntar  adalah sebuah bandar yang berskala sederhana terletak di utara negeri Perak, serta bersempadan dengan Bandar Baharu, Kedah dan Nibong Tebal, Seberang Perai Selatan,Pulau Pinang. Ia juga  terletak berhampiran dengan Bagan Serai dan merupakan pusat pentadbiran bagi daerah Kerian.Daerah Kerian dikenali sebagai jelapang padi di utara negeri Perak.Bandar ini bertembung dengan sempadan tiga negeri iaitu Perak, dibahagian utara, di selatan Pulau Pinang dan bahagian selatan selatan Kedah. Bandar ini juga merupakan salah satu daripada kawasan perindustrian utama di negeri Perak.

Sejarah nama bandar Parit Buntar berasal daripada seorang pemimpin yang bernama Tok Buntar. Tok Buntar terkenal di kalangan masyarakat pada masa dahulu di sana di mana beliau dan pengikut-pengikutnya telah membina parit dari Sungai Kerian untuk dialirkan ke sawah-sawah. Parit tersebut pada asalnya dikenali Parit Tok Buntar dan seterusnya dikenali sebagai Parit Buntar. Selain daripada itu banyak nama-nama kumpung di sekitarnya dinamakan dengan nama parit.

Parit Buntar dihubungkan dengan Bandar Baharu melalui jambatan yang melintasi Sungai Kerian.Antara mercu tanda utama di bandar ini ialah Jam Besar yang terletak di pekan lama Parit Buntar  di tengah bulatan jalan. Jam besar ini difahamkan telah dirasmikan oleh Tunku Abdul Rahman pada 24 Ogos 1961, Perdana Menteri Malaysia yang pertama.

Pemandangan pekan kecil Bandar Baharu Kedah yang terletak bersebelahan, dapat dilihat dari tebing Sungai Kerian. Sungai ini juga mencatat sejarah pahit apabila sekitar pertengahan tahun 70-an tragedi feri karam telah menyebabkan ramai yang terkorban. Dahulu di tepi sungai ini terkenal dengan gerai makan yang dipanggil Terapung. Ketika itu Terapung menjadi tempat tumpuan utama masyarakat di Parit Buntar. Ketika dahulu, kedai jalan tepi sungai ini merupakan tempat utama untuk orang-orang Parit Buntar membeli barang-barang keperluan harian.

Maklumat lanjut boleh dirujuk di :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Parit_Buntar

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...