Jom Follow.....

Sunday, May 29, 2011

Anak Yatim Perlu Terus Dibela

Tragedi yang menyayat hati terhadap salah sebuah rumah anak yatim baru-baru ini seharusnya perlu direnungi pelbagai pihak. Rata-rata golongan ini memerlukan bantuan sewajarnya dan perlu mendapat pembelaan. Walaupun ada rumah-rumah yang telah diberikan bantuan oleh kerajaan dan individu-individu yang mampu, namun saya percaya masih ada golongan yang tercicir.
Tidak semua yang mahu tinggal di asrama anak yatim. Ada diantara mereka yang sanggup tinggal dirumah mereka sahaja kerana tidak mahu berpisah sesama mereka.Tetapi mereka terpaksa mengharungi kehidupan secara getir disebabkan hilangnya tempat bergantung. Mereka tidak meminta-minta tetapi mereka mengharapkan pembelaan sewajarnya.
Mereka inilah yang sebenarnya amat memerlukan pelbagai subsidi agar mereka mendapat peluang yang sama untuk mendapat pendidikan. Mereka inilah yang sewajarnya diberikan keutamaan untuk mendapat biasiswa JPA dan bukannya golongan yang sering menuntut mendapatkannya, tetapi bila mereka telah berjaya, mereka lupa diri dan enggan pulang kembali ke negara ini.Justeru itu, negara sekali lagi terpaksa memberi pelbagai insentif untuk menggalakkan mereka pulang dan berbakti di tanah air. Sesungguhnya golongan seperti ini tidak akan tahu atau mahu bersyukur.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...