Jom Follow.....

Sunday, March 4, 2012

Contoh Tanda-tanda Demam Denggi

12 Rabiulakhir 1433

Jika anda berada dalam keadaan tidak sihat dan mengalami sindrom kesejukan keterlaluan secara tiba-tiba, terutama apabila terkena air atau berada di bilik berhawa dingin, maka ini adalah salah satu tanda anda mungkin mengalami sindrom demam denggi. Ini kemudian diikuti rasa sakit di setiap bahagian sendi di seluruh anggota badan.

Jika gejala ini sudah ada, anda dinasihatkan terus ke klinik berdekatan untuk mendapat rawatan awal. Tetapi harus diingat, bahawa itu bukanlah penyelesaian mutlak sebaliknya ia cuma suatu permulaan. Jika keesokannya demam anda masih belum kebah, perlulah pergi sekali lagi mendapat rawatan ke hospital dan bukannya ke klinik kembali bagi memohon ujian darah dilakukan.Jika anda ke  klinik, ujian darah mungkin mengambil masa sehingga keesokan hari bergantung kepada kemudahan yang ada di klinik tersebut. Jika ke hospital, ianya  membolehkan rawatan dan pemantauan ke atas diri anda dapat dilakukan serta merta. Pada peringkat ini anda perlu memberi tahu secara berterus terang gejala yang wujud.Pada masa yang sama peranan pasangan anda amat penting bagi memastikan anda mendapat rawatan. Ketika ini pesakit tidak dapat berfikir secara agak rasional dan amat penting bagi pasangan atau penjaga memastikan pesakit mendapat rawatan dan jika perlu kata pemutus untuk mendapatkan rawatan diambilalih oleh pasangan.

Ini penting kerana, kelewatan atau sikap acuh tak acuh dalam mendapatkan rawatan segera terhadap demam bakal menyebabkan pesakit berada di AMBANG KRITIKAL!!!!!

Wallahualam

Artikel lain berkenaan denggi:

1. Kes Demam Denggi Masih Membimbangkan
2. Aku Dan Denggi
3. Bilamana Ku Di Ambang Kritikal
4. Denggi Terus Merebak Di Perak
5. Sup Ketam Penawar Demam Denggi
6. Contoh Tanda-tanda Demam Denggi Part 2




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...