Jom Follow.....

Sunday, March 4, 2012

Jangan Politikkan Aset Angkatan Tentera

12 Rabiulakhir 1433

Penulis amat setuju dengan kenyataan Menteri Pertahanan yang menyeru agar tidak ada mana-mana pihak yang mempolitikkan aset pertahanan negara. Menerusi Bernama  4 Mac 2012, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata ahli politik perlu tahu membezakan soal pertahanan negara dengan politik yang mempunyai garis pemisah antara kedua-duanya.

Ahli politik khususnya daripada parti pembangkang diingatkan agar tidak lagi mempolitikkan aset angkatan tentera sehingga boleh memudaratkan pertahanan negara."Dulu apabila kapal terbang tidak ada enjin mereka menyindir saya, jelas bukan Menteri Pertahanan atau Panglima Angkatan Tentera Udara ataupun pegawai (yang terlibat) tetapi ia dicuri seorang sahaja dan kita telah melakukan pendakwaan.

 "Apabila kapal selam didakwa tidak boleh menyelam, kita bawa dia (Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guang Eng) menyelam," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan rasmi kapal selam SMD Ouessant Agosta daripada Kementerian Pertahanan kepada kerajaan negeri Melaka yang diwakili Ketua Menterinya Datuk Seri Mohd Ali Rustam di sini.Ahmad Zahid berkata pembangkang sepatutnya mendapatkan penjelasan terlebih dahulu daripada Kementerian Pertahanan berhubung sesuatu perkara agar ia dapat ditangani dengan baik.

Bagi penulis, Malaysia bukan sahaja perlukan aset seperti kapal selam, bahkan Malaysia juga sepatutnya berfikir daripada sekarang untuk mempunyai kapal pengangkut yang besar seperti negara-negara maju yang lain bagi mengelakkan dibuli dalam urusan perhubungan antarabangsa.

Wallahualam

Sumber: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...