Jom Follow.....

Friday, March 2, 2012

Berhati-hati Ketika Memetik Hadis

9 Rabiulakhir 1499

Dalam sekitar minggu lepas, beberapa akhbar dan media masa telah memaparkan suatu kebimbangan yang timbul dikalangan ulama serta cendikiawan di Malaysia bahawa terdapat ramai penulis blog yang dengan sewenang-wenangnya memetik hadis tanpa menyelidiki kesahihan hadis berkenaan. Penulis tidak berniat mengulas panjang terhadap isu berkenaan, memadailah menasihati diri sendiri agar berhati-hati ketika menulis agar tidak terpetik hadis yang dhaif. Biarlah isu sebegini diserahkan kepada mereka-mereka yang lebih arif.

Dalam etika menulis di blog ini sekalipun , penulis sering meletakkan suatu kenyataan agar segala sumber maklumat yang ada di setiap sumber penulisan berkaitan keagamaan di sini perlulah dirujuk kepada alim ulama yang muktabar. Ini kerana , penulis berpendapat, setiap bahan bacaan hanyalah sebagai salah satu medium atau sumber alternatif untuk menambah pengetahuan.Namun, untuk mendapat hikmah dan kefahaman yang lebih jelas , para pembaca perlulah berguru dengan pihak yang amat berwibawa.

Namun penulis cuma hendak lontarkan persoalan disini , apakah bahan-bahan bercetak dan guru-guru agama juga bebas dari sebarang kekhilafan?Ini kerana, beberapa hadis dhaif juga disebut-sebut dikalangan orang-orang alim/tok-tok imam di dalam ceramah mereka. Apakah hanya tulisan di laman-laman blog dan internet sahaja terus menerus dipandang negatif di kalangan masyarakat kita? Oleh itu, tepuk dada tanya iman, renung-renungkan....

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...