Jom Follow.....

Monday, March 26, 2012

Persekitaran Turut Menjadi Penyebab Masalah Sosial

5 Jamadil Awal 1433

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Penulis kurang bersetuju dengan cadangan sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang mencadangkan agar ibu bapa dipertanggungjawabkan termasuk dikenakan tindakan undang-undang sekiranya anak mereka di bawah umur melarikan diri dari rumah.

Menurut Bernama, Presiden Pertubuhan Sukarelawan Pembangunan Sosial, Pencegahan Jenayah dan Anti Dadah Kuala Lumpur (Pencegah) Jeevan S Ramamurthy berkata ini perlu bagi mewujudkan masyarakat yang bertanggungjawab terhadap anak-anak kerana kelalaian ibu bapa mendidik anak-anak menyebabkan meningkatnya kes remaja lari dari rumah sejak akhir-akhir ini.

"Mereka (ibu bapa) memang boleh dikenakan tindakan undang-undang kerana negara kita memang mempunyai Akta Kanak-kanak 2001, cuma ia belum dikuatkuasakan secara menyeluruh," katanya kepada Bernama di sini Isnin.

Jeevan berkata kes remaja wanita lari dari rumah untuk mengikut teman lelaki berpunca daripada kelemahan ibu bapa yang kurang memberi kasih sayang serta gagal meletakkan kepentingan anak-anak mereka sebagai yang paling utama.

Persoalannya, yang bersalah ialah orang yang melarikan gadis bawah umur. Mereka tak nak dikenakan hukuman ke? Yang merogol gadis bawah umur yang dilarikan tak nak dihukum ke? Hal ini boleh diibaratkan seperti mangsa dikeji, si pelaku jenayah disanjung dan dibiarkan bebas.Siapakah juga yang bertanggungjawab menyediakan hiburan-hiburan yang melalaikan di media-media masa?

Selain itu, kos kehidupan yang semakin mendesak menyebabkan tekanan cabaran yang dihadapi oleh kebanyakan ibu bapa semakin hebat. Penulis berpendapat undang-undang yang paling sesuai  untuk dilaksanakan ialah undang-undang Islam. Dengan kembalinya ke ajaran Islam sama ada pada peringkat individu atau pemerintah akan menyelesaikan segala macam permasalahan di dunia ini. Cukuplah kedukaan yang dipikul oleh ibu bapa, janganlah dibebankan lagi kedukaan mereka.

Wallahualam

Rujukan-BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...