Jom Follow.....

Friday, March 9, 2012

SSM: Bersyukurlah Penjawat Awam

17 Rabiulakhir 1433

Pejawat awam sepatutnya bersyukur atas pengumuman kerajaan terhadap penambahbaikan Skim Saraan Malaysia (SSM) yang membolehkan mereka menerima kenaikan gaji. Namun seperti dijangka di Malaysia ni, ada pihak yang mula mengadudombakan pengumuman kerajaan ini. Bagi penulis yang cari rezeki di sektor swasta ini, penulis berharap agar para penjawat awam dapat bersyukur. Walaupun cadangan awal skim SBPA yang diumumkan sebelum ini telah dibatalkan, walaupun ada pihak yang menganggap ianya  lebih menarik, tetapi ianya telah didapati tidak menyeluruh dan hanya memberi kelebihan hanya kepada sesetengah pihak sahaja.Selain daripada itu kerajaan juga telah menubuhkan jawatankuasa khas bagi menilai dari masa ke semasa faedah pekerjaan penjawat awam.

Kerajaan juga mungkin telah mengkaji kesan ke atas pekerja swasta(seperti kemungkinan kesan kenaikan sara hidup sedangkan kenaikan gaji adalah juga terhad, mengikut keadaan perniagaan) seperti penulis ini dan ini juga mungkin salah satu perkiraan dalam membuat keputusan berkenaan.

Seruan bersyukur bukan penulis yang cakap tetapi ianya adalah merupakan salah satu dari kalam perintah Allah S.W.T ke atas hambanya. Para ahli-ahli politik juga di Malaysia diseru agar menghentikan sikap adu domba di kalangan umat Islam dalam hal-hal macam ini, kerana kita mempunyai perjuangan yang lebih besar untuk bersaing dengan negara-negara bukan Islam di seluruh dunia. Cukuplah keadaan ketidakamanan negara-negara Islam di Timur Tengah,

Akhir kata, "Bersama-samalah kita Bersyukur, insyaallah Yang Maha Esa akan menambahkan lagi  nikmatNya kepada kita semua.Insyaallah.

Wallahualam.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...