Jom Follow.....

Saturday, March 10, 2012

Kuala Lumpur Sesak Luar Biasa Selama 9 Jam Kerana Trailer Rosak

17 Rabiulakhir 1433


Media seperti bernama turut melaporkan pada  9 Mac 2012 mengenai kesesakan teruk di laluan masuk ke bandaraya dari arah selatan berlaku selama sembilan jam Jumaat akibat tayar belakang sebuah trailer yang membawa batang besi pecah di Jalan Tun Razak-Seremban, dekat Bulatan Kampung Pandan, di sini.

Ketua Trafik Kuala Lumpur, ACP Rusli Mohd Noor berkata, kejadian yang berlaku pada 7 pagi itu menyebabkan hanya satu lorong masuk ke ibu negara di jalan itu boleh dilalui kenderaan hingga mencetuskan kesesakan teruk."Selepas itu sebuah van telah merempuh belakang trailer itu, tetapi ia hanya kemalangan kecil. Namun ia terus memburukkan lagi keadaan trafik di situ," katanya ketika ditemui Bernama.

Kesesakan itu mengganggu beratus-ratus orang yang keluar pagi ini untuk bekerja di ibu kota, terutama mereka yang datang dari arah selatan termasuk Seremban.

"Sehingga malam, lori itu belum dapat dialihkan," katanya.

Bagi penulis, sekiranya kesesakan disebabkan penutupan trowong SMART, para pengguna mungkin boleh terima hakikat. Tetapi bagaimana pula larangan kenderaan berat dari masuk ke ibu kota pada waktu puncak dikuatkuasakan.Apakah pemegang konsensi tidak boleh bekerjasama untuk meletakkan kenderaan tunda di susur keluar dari tol lebuhraya mereka. Di manakah tanggungjawab mereka bagi membantu pelanggan mereka. Di manakah peranan DBKL pula. Di manakah trafik bantuan DBKL semasa waktu puncak. Apakah tugas mereka hanya nak menyaman pengguna yang meletakkan kenderaan di tempat yang salah aje? Mana dia semangat rakyat didahulukan? Jika tidak sanggup menggunapakai dan mengikuti semangat berkenaan, lebih baik berundur dari tugasan dan senang pula bagi kerajaan cari orang lain yang mahu kerja. Ramai dari kalangan rakyat yang hendak kerja dengan kerajaan sekarang. Diharapkan kerajaan pantau kelakuan dan prestasi penjawat-penjawat mereka.Lagipun , gaji pun sudah di naikkan.

Sumber- Disunting dari BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...