Jom Follow.....

Thursday, September 22, 2011

Basikal "Racing" Ubah Suai Sendiri

Sekarang ini, anak-anak muda atau remaja semakin meminati basikal yang tidak mempunyai brek dan dijual dalam bentuk pelbagai warna yang menarik. Di taman-taman penulis, basikal berkenaan semakin bertambah dan sering ditunggangi di taman-taman perumahan atau di taman-taman rekreasi. Seperti mana kenyataan penulis sebelum ini, untuk mendapatkannya hanya perlu ada wang sahaja.

Namun tren berkenaan juga pernah berlaku semasa penulis berusia remaja. Namun. tiada basikal yang dijual sebegitu rupa. Namun "design" seperti itu juga sudah berada di dalam kepala kami. Apa yang kami lakukan ialah dengan mengubahsuai basikal bergalang. Oleh kerana tiada alat ganti yang sesuai di bahagian "handle", kami terpaksa meluluskan "handle" yang sedia ada sendiri, sama ada dengan mengetuk atau diluruskan dengan mengepitnya di celah-celah dahan pokok mempelam .

Piring di bahagian engkol serta spokket di rantai akan diganti dengan alatganti yang terdapat pada basikal "racing" di pasaran ketika itu. Proses mengecat dilakukan sendiri dengan menggunakan cat "spray" sahaja.Untuk membolehkan proses mengecat, kesemua komponen perlulah diasingkan terlebih dahulu dan badan asal basikal galang tersebut perlulah dibersihkan dengan menggunakan kertas pasir.

Setelah selesai proses mengecat, setiap komponen baru akan dipasang semula. Namun , kami tak lupakan aspek keselamatan, di mana brek dan lampu masih menjadi komponen wajib basikal berkenaan. Walaupun serba kekurangan, kami masih berupaya mencapai cita-cita kami untuk memiliki basikal yang boleh bergerak laju. Namun, niat kami bukan untuk berlumba atau menunjuk, tetapi sering digunakan untuk cepat sampai ke sekolah dengan selamat atau ke program ko-kurikulum yang jaraknya lebih kurang 11 kilometer dari rumah. Penulis terpaksa berbuat demikian, oleh kerana masalah yang sering dihadapi dengan operator bas yang enggan membenarkan menaiki bas jika kita berada di sesi persekolahan yang berlainan. Basikal berkenaan amat membantu kerana penulis boleh pulang untuk makan tengahari dan ke sekolah semula dengan basikal untuk aktiviti ko-kurikulum.

Namun, bila fikir-fikir kembali bila sesekali pulang ke kampung, penulis seakan tidak percaya bahawa penulis pernah mengayuh basikal dalam jarak berkenaan setiap hari pada suatu ketika dahulu. Rasanya dah tak mampu kut.. sekarang ni.


Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...