Jom Follow.....

Friday, September 9, 2011

Memunggal Burung

Kegiatan memunggal burung burung liar sering dilakukan oleh remaja-remaja atau orang dewasa di kampung-kampung. Di kampung penulis pada ketika zaman dahulu , ketika zaman kanak-kanak ,ianya adalah salah satu kegiatan memburu burung burung liar apabila habisnya musim mengetam padi dan sawah-sawah sudah mula dipenuhi dengan rumput-rumput menerong yang agak tinggi.

Burung-burung diburu dengan kayu(sebagai alat punggal) yang diraut sehinga menjadi seperti selinder sebesar 10 atau 20 sen dan sepanjang 1 depa. Kaedah ini digunapakai bagi mereka yang tidak mempunyai senapang untuk berburu. Alat punggal ini dibuat dengan kayu nibong atau kayu-kayu yang lain yang agak sesuai. Kayu berkenaan dipuggal/dibaling (orang utara kata "punggai")kepada burung-burung sebaik sahaja pemburu terserempak dengan mereka. Jika terkena binatang berkenaan akan terus disembelih untuk memastikan kehalalannya untuk dimakan atau sebelum ianya mati.

Antara burung-burung yang menjadi mangsa ialah burung gelam, wak-wak dan lain-lain lagi. Namun sekarang ini, binatang berkenaan telah dikategorikan binatang yang terlindung oleh akta(tak silap penulis) hidupan liar. Kegiatan ini agak popular oleh kerana pada masa itu, sajian seperti ayam masih dikategorikan sebagai makanan mewah. Ayam pada masa tersebu hanya disajikan pada hari raya atau terpaksa tunggu pada majlis-majlis kenduri kahwin. Oleh yang demikian , kegiatan ini dapat membolehkan penduduk kampung berpeluang menjamah lauk-lauk yang lebih istimewa.

Namun, penulis pernah mencuba aktiviti ini, tetapi malangnya penulis tak pernah langsung berjaya mendapat sebarang tangkapan. Sipi-sipi terkena hasil adalah.... Terpaksalah penulis terima hakikat bahawa penulis tidak cukup baik/terlatih untuk kegiatan berkenaan.Namun kegiatan berkenaan seoalah-olah pupus pada masa sekarang selaras dengan peredaran masa dan kepupusan binatang-binatang buruan terbabit. Rumput-rumput menerongpun tak silap penulis dah makin pupus dan hanya dijadikan hiasan kolam-kolam mewah di kediaman-kediaman di bandar.

Wallahualam

2 comments:

  1. wah...bez ar ade pengalaman cenggitu..:)

    ReplyDelete
  2. mungkin sedikit lewat untuk mengunjung, agak sibuk dgn latihan teater dan pemilihan skrip..
    apa2pun terus sukses... saya cadangkan buat peraduan... boleh tingkat trafik.. hihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...