Jom Follow.....

Sunday, September 4, 2011

Bulan Kemerdekaan - Seruan Bersatu Padu

Sejak akhir-akhir ini terlalu banyak polemik yang ditimbulkan oleh pelbagai pihak di negara ini. Ianya bagaikan tidak berkesudahan. Masing-masing mengatakan mereka yang betul dan cuba mentafsirkan mengikut acuan masing-masing dan berdasarkan kepentingan masing-masing. Ada keadaan dimana jika sesuatu perkara tidak menyebelahi pihak yang berkenaan, maka serangan demi serangan kempen dilakukan bagi menegakkan pendapat mereka bahkan sanggup mengadakan demonstrasi dan sebagainya. Yang terbaru sekarang, sejarahpun sudah mula hendak dipertikaikan setelah berpuluh tahun berlalu.

Bagi penulis, isu ini tidak akan berkesudahan. Jika kita ikhlas, kenapa pengkajian sejarah ini tidak dibuat secara berhemah. Kita sudah merdeka dan sememangnya kita sudah mempunyai pakar sejarah tersendiri yang boleh membuat kajian secara terperinci dan secara ilmiah jika adanya penemuan baru.Penulis percaya tak semua pakar sejarah menyokong parti pemerintah. Mereka akan bercakap berdasarkan kepada kajian bebas dan berdasarkan penemuan saintifik jika ada.Lebih baik juga kita memahami lebih mendalam sejarah yang telah diceritakan di dalam Al Quran terhadap umat-umat terdahulu.

Mereka(pakar sejarah), penulis yakin bahawa mereka rata-rata tidak bercakap mengikut gerak hati mereka semata-mata dan atas landasan politik.Mereka bercakap berdasarkan penemuan dan analisa yang mereka lakukan.Mempolitikkan setiap isu atas kepentingan parti atau pihak tertentu tidak akan ke mana dan ianya akan terus mengundang risiko bencana perpecahan umat. Lebih elok jika kita bercakap atau menguruskan sesuatu isu berdasarkan kepada kebenaran dan secara berhemah.Dalam Islam sendiri menggalakkan perpaduan dikalangan umatnya yang dianggap bersaudara. Meninggalkan seruan ini bererti kita meninggalkan salah satu tuntutan Islam.

Sempena bulan baik di Syawal pada kali ini dan selaras juga dengan bulan kemerdekaan negara, penulis menyeru agar semua umat Islam bersatu padu dan menjauhi segala unsur-unsur dan tindak tanduk yang bakal mengundang persengketaan sesama sendiri. Kita tidak mampu berpecah lagi dikala ramai lagi sedara seagama kita di dunia ini yang memerlukan pembelaan.Ingatlah.., perjuangan kita masih belum selesai..

Wallahualam. Renung-renungkan dan selamat beramal.

1 comment:

  1. salam bro..kalau di barat masyarakatnya akan memandang rendah terhadap pihak yang mempertikaikan sejarah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...