Jom Follow.....

Sunday, September 11, 2011

Anak Yatim Dipinggirkan Berakhirnya Ramadhan

Terdapat satu artikel yang telah dipaparkan pada Utusan Malaysia hari ini yang mana kebanyakan daripada masyarakat Malaysia mula meminggirkan anak-anak yatim sejurus berakhirnya Ramadhan. Jika pada bulan puasa berkenaan, jadual anak-anak yatim amat padat, perkara yang sebaliknya berlaku dibulan-bulan lain.

Bukan hendak mencari salah, mana-mana pihak, namun sebagai masyarakat yang perihatin, kebajikan anak-anak berkenaan haruslah dipelihara melangkaui bulan berkenaan selaras dengan tarbiah yang kita perolehi semasa bulan tersebut.

Dari segi hakikatnya , anak-anak yatim adalah golongan yang perlu dibantu dan dilindungi sepanjang masa. Malangnya sumbangan kewangan serta makanan kepada mereka pada bulan-bulan lain ada ketikanya tidak mampu meneruskan kelangsungan hidup golongan itu.Ini termasuklah dari segi sumber kewangan bagi membiayai yuran pelajaran, persekolahan, kelas tembahan, pengajian Islam, keperluan IT dan sebagainya.

Pihak berkuasa seperti lembaga zakat perlulah lebih proaktif dan sentiasa turun padang dalam menilai kebajikan salah satu daripada asnaf ini. Apa yang lebih menyedihkan, ada dikalangan anak-anak yatim yang mengambil keputusan terus tinggal bersama keluarga terus tercicir daripada menerima bantuan berkenaan. Ini pernah dialami oleh penulis sendiri semasa berada pada zaman kanak-kanak.

Wallahualam.

1 comment:

  1. kesian kt anak2 yatim tp apa dayaku hendak menolong..mintak Allah meringankan beban dowg..amin

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...