Jom Follow.....

Wednesday, January 23, 2013

Contoh Tanda-tanda Demam Denggi Part 2

12 Rabiulawal 1434

Adalah amat penting bagi individual yang pernah kena jangkitan denggi untuk mengelakkan jangkitan pada kali kedua. Ini adalah kerana jangkitan lebih pada sekali akan memberikan simtom yang berbeza dan kesan demam mungkin lebih teruk daripada jangkitan pertama. Namun sakit di bahagian setiap sendi tetap merupakan simtom yang sama. Simtom atau tanda-tanda yang lain ialah pening dan muntah yang kerap atau cirit birit di kalangan mangsa di samping seluruh tubuh menjadi amat lemah.Mengikut pengalaman penulis, jangkitan kali ketiga menyebabkan pendarahan di hidung secara tiba-tiba selain daripada contoh atau gejala yang pernah ditulis di artikel sebelum ini di Part 1.

Namun begitu, penulis tetap percaya, rawatan cepat ialah usaha awal bagi proses penyembuhan. Elakkan ke klinik-klinik yang sukar memanjangkan proses rawatan lanjut ke hospital-hospital. Kepada pihak yang mempunyai kemudahan rawatan di hospital swasta, adalah lebih baik anda terus ke sana dan daftarkan urusan rawatan di bahagian kecemasan. Jika anda yakin bahawa anda mengalami simtom berkenaan, minta sahaja agar anda direhatkan di wad semalam atau dua untuk dipantau secara berkala.

Namun, ini hanya dapat dirialisasikan oleh para penjaga atau pasangan yang faham dengan gejala berkenaan. Pesakit mungkin pada masa itu gagal berfikir secara rasional atau membuat keputusan. Namun kita hanya mampu berusaha ke tahap terbaik, dan jangan lupa banyakkan beristigfar , tawakkallah kepada Yang Maha Esa.

Wallahualam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...