Jom Follow.....

Monday, January 7, 2013

IKIM Siar Muzakarah Jelas Isu Kalimah Allah Melalui Internet TV

25 Safar1434

Menyedari isu penggunaan kalimah Allah yang berterusan dipolemikkan di negara ini, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) melalui saluran Internet TV IKIM pada Isnin menyiarkan rakaman program Muzakarah Pakar 'Terjemahan God sebagai Allah' : Mengenal pasti punca dan penyelesaiannya.

Ketua Pengarah IKIM Datuk Nik Mustapha Nik Hassan berkata program pertama kali yang disiarkan IKIM itu bagi menyatakan pendirian IKIM dan memperjelaskan kepada umum kesalahan menggunakan perkataan 'Allah' sebagai terjemahan kepada 'God'.

"Pendirian IKIM kekal bahawa penggunaan Allah sebagai terjemahan kepada God tidak dapat diterima kerana ia bukan sahaja menyalahi lunas-lunas bahasa bahkan tidak dapat dipertahankan dari segi akidah, sejarah mahupun undang-undang.

"Menyedari hakikat ini, menjadi kewajipan IKIM untuk mengambil langkah yang sewajarnya bagi memelihara kesucian bahasa agar tidak dicemari unsur asing yang boleh mengelirukan pegangan masyarakat Islam," katanya dalam kenyataan di sini pada Isnin.

Jelasnya Bahasa Melayu adalah tergolong dalam rumpun bahasa Islam dan makna yang sah bagi kalimah 'Allah' ialah makna yang dikehendaki oleh Al-Quran dan dijelaskan dalam akidah Islam.

 Sumber - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...