Jom Follow.....

Tuesday, January 22, 2013

Lawatan Ke Gaza Cara Terbaik Zahirkan Sokongan Kepada Palestin - PM

11 Rabiulawal 1434

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau menurut kata hatinya untuk melawat ke Gaza supaya dapat berada bersama-sama dengan rakyat Palestin.

"Tiada cara yang lebih baik...ini cara terbaik untuk menjejak kaki ke Gaza bagi menzahirkan sokongan kami kepada rakyat Palestin," katanya ketika berucap pada pertemuan dengan menteri Kabinet Palestin di sini hari ini.

Najib, yang melakukan lawatan kemanusiaan sehari ke Gaza, diiringi Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Perdana menteri berkata rakyat Malaysia boleh menghantar bantuan kemanusiaan dan kewangan kepada Palestin namun beliau menganggapkan lawatan ini sebagai lambang yang amat kukuh terhadap sokongan padu kepada rakyat Palestin.

"Saya harap lebih ramai lagi pemimpin Islam dari seluruh dunia akan mengambil langkah sama. Perjuangan ini bukan hanya bagi penduduk Palestin tetapi juga kepada Ummah," katanya.

Ketika berucap pada pertemuan itu, Perdana Menteri Palestin Ismail Haniyeh berkata lawatan Najib merupakan julung kali dilakukan oleh seorang perdana menteri asing yang bukan dari negara Arab ke Gaza.

Sementara itu, Najib menyifatkan urusan lawatan kemanusiaan beliau ke Gaza hari ini sebagai lancar, selamat dan berjaya.

Menulis ringkas menerusi laman tweeternya di @NajibRazak, malam ini, perdana menteri berkata lawatan beliau ke Semenanjung Gaza yang didiami 1.7 juta rakyat Palestin itu disambut Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...