Jom Follow.....

Saturday, March 10, 2012

Maafkanku Laila: Namamu Bukan Teratas

18 Rabiulakhir 1433

"Betulkah Majnun tak nak ikut Laila Ke luar negara ikut Laila? "Tanya Laila kepada Majnun yang sedang diam."Entahlah Laila. Majnun tak dapat beri kata putus sekarang. Apa kata Laila tunggu Majnun sementara majnun menghabiskan diploma dahulu.?"

"Tapi Majnun, Laila tak nak buang masa. Lagipun pihak penaja dah luluskan penajaan Laila ke US. Ok ..Macam ni.., Laila tunggu Majnun di sana nanti." Dengan agak keliru Majnun hanya mengangguk. Majnun masih dalam keadaan bingung setelah baru putus cinta sebelum ini. Kehadiran Laila secara tiba-tiba menjadikannya secara automatik sebagai Majnun.

Perginya Laila ke US menyebabkan Majnun makin kebingungan. Secara tiba-tiba, hati kecil Majnun berkata, "sampai bila aku perlu menjadi hamba kepada cinta wanita? Aku mesti terus hidup. Laila ada cita-cita tersendiri dan aku perlu juga ada cita-citaku. Cita-citaku ialah membela wanita yang bernama Ibu yang hidup menderita membesarkan aku sekeluarga setelah kehilangan ayah yang pergi mengadap Ilahi dalam usia muda."

Sekian lama, Laila kerap menulis warkah. Sehinggalah warkah yang kedua, perenggan yang menyebabkan Majnun tersentak, " Apa khabar Majnun? Laila di sini sihat sahaja. Majnun jangan Khuatir, ramai senior-senior yang baik di sini yang sering membantu Laila" Tak pula dia bagi tahu senior-senior laki atau perempuan? kata Majnun dalam hati dengan penuh kegusaran. "Apakah kegusaran ini tanda aku makin cinta padanya." Katanya dalam hati.

Majnun membalas surat, dengan ayat utama " Kalau senior perempuan, baguslah, tapi kalau senior lelaki......? Majnun hanya membiarkan ayat tergantung begitu sahaja, dan surat itu diutuskan ke US.

Tiba-tiba, si Ibu mengejut Majnun di tengah malam-malam buta. Katanya ada panggilan telefon dari US. "Kenapa dengan Majnun ni? "Majnun hanya mendiamkan diri bila mendengar suara Laila yang menangis. "Majnun..?Laila cakap dengan Majnun ni..., senior yang Laila maksudkan ialah perempuan!!. kata Laila."Entahlah Laila, Majnun takut, banyak kejadian bila berjauhan, macam-macam boleh jadi. Majnun tak nak berharap lagi. Majnun dah buat keputusan tak akan ke sana. Majnun dah dapat tawaran sambung belajar di dalam negara sahaja.Lagipun Majnun tak mampu." balas Majnun. "Majnun...? Tangis Laila, bila mendengar kata Majnun.

"Ok Lah laila, Laila jangan nangis, nanti kita tengok macam mana. Laila perlu fokuskan belajar di sana." Balas Majnun memujuk. Perbualan dihentikan. Terkejut si ibu bila mendapat tahu anaknya yang miskin ni berkawan dengan seorang awek bakal graduan di US. "Tak ada apalah ibu, cuma kawan aje", balas Majnun lemah.

Namun selepas kejadian itu, surat demi surat diterima dari Laila, namun Majnun tidak membalas lagi. Dari sudut hatinya berkata, "Maafkan Aku Laila, aku tak mampu menempuh dugaan bercinta lagi di kala berjauhan. Aku tak akan ulangi kesilapan yang lalu. Maafkan Majnun Laila, namamu bukan teratas.......Yang teratas ialah Allah dan Rasulnya serta ibu bapa. Yang lain Majnun serah pada Yang Esa....

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...