Jom Follow.....

Monday, December 17, 2012

Sup Ketam Penawar Demam Denggi

 4 Safar 1434

Bunyi tajuk di atas semacam agak kelakar bunyinya. Tapi bagi Bancik yang pernah berada dalam Unit Rawatan Rapi(ICU) disebabkan demam denggi, ianya merupakan suatu rahmat dari Ilahi. Tak semena-mena muncul cadangan daripada sanak saudara dan sahabat handai yang datang melawat Bancik pada ketika itu terlantar tidak bermaya. Pada masa itu juga doktor yang merawat hampir berputus asa melihat keadaan kesihatan Bancik ketika itu.


Lantaran cadangan itu didengari oleh ibu, maka dengan tidak membuang masa ibu mengerahkan agar didapatkan atau disediakan sup berkenaan. Ketika disajikan sup berkenaan, "platlet" darah Bancik didapati terlalu rendah. Agak mustahil pada mulanya hendak menjamah sup berkenaan, memandangkan tubuh ini mula menolak segala jenis makanan, kecuali air yang dipaksa masuk melalui jarum menerusi aliran darah. Pada masa itu juga, Bancik juga tidak tahu berapa sudah pek darah dimasukkan ke dalam badan Bancik.

Oleh kerana tidak mahu derhaka pada ibu, Bancik terpaksa menghirup juga sup ketam tersebut. Satu demi satu sudu dihirup sup berkenaan, dan bancik mula merasa sedap pula. Lama-kelamaan dekat semangkuk jugalah habisnya. Selepas beberapa jam, selera Bancik mula hadir dan sedikit demi sedikit makanan mula dijamah secara paksa kerana semangat ingin sembuh dan ingin melihat anak bancik yang keempat yang sedang sarat dalam kandungan ibunya lahir kedunia.Selain daripada sup ketam bancik sentiasa mengikut arahan dan nasihat doktor yang merawat.

Dengan izin Yang Maha Kuasa dan Maha Esa, peluang terus diberikan untuk hidup di dunia ini. Sedikit sebanyak ujian ini membuka dimensi dan perspektif yang lebih luas kepada bancik untuk melihat kehidupan di dunia dengan lebih luas lagi. Apa yang penting sementara kita masih hidup, maka inilah peluang untuk memohon keampunan kepada Yang Maha Esa.

Wallahualam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...