Jom Follow.....

Monday, December 17, 2012

Bakso Bercampur Daging Babi?

4 Safar 1434

Jika anda peminat bakso, maka mulai sekarang anda perlulah lebih berhati-hati. Ini kerana menurut BH Online , Kementerian Perdagangan Indonesia berkata, pihaknya akan mengambil tindakan ke atas pengedar bebola daging yang didapati menjual bahan makanan itu yang dicampur dengan daging babi.

Timbalan Menteri Perdagangan, Bayu Krisnamurthi berkata pengeluar bebola daging atau lebih dikenali sebagai bakso melanggar undang-undang perlindungan pengguna jika berbuat demikian dan boleh dikenakan hukuman penjara lima tahun dan denda RP2 bilion (RM632,385) jika sabit kesalahan.
Mereka bagaimanapun boleh dikecualikan daripada tindakan undang-undang jika mengesahkan kepada pembeli dan pengguna terlebih dulu bahawa bakso terbabit bercampur daging babi.

Beliau berkata pihaknya kini menjalankan pemeriksaan dan mengambil contoh bakso secara rambang di beberapa kawasan di Jakarta Pusat untuk diuji di makmal. Antaranya termasuk di Senen, Jakarta Pusat, Rawamangun dan Cempaka Putih di Jakarta Timur, Darmaga di Bogor dan beberapa lokasi lain.

Walaupun, ini merupakan berita luar negara, peminat bakso tempatan perlu juga berhati-hati takut bekalannya diperolehi dari sana.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...