Jom Follow.....

Tuesday, December 25, 2012

Penduduk Kelantan Tak Tahu Membalak?

12 Safar 1434

Bagi Bancik politik di Malaysia sarat dengan sikap menyalahkan orang lain dan tidak mahu mengakui kelemahan diri. Bagi Bancik setiap ahli politik yang berpaksikan kebenaran, setiap tindakan yang dibuat perlulah dilakukan secara teliti untuk mengelakkan sebarang tohmahan di kemudian hari. Dalam isu kurnia tanah kepada sebuah parti politik, sepatutnya kerajaan yang mentadbirlah yang perlu membuat keputusan dan bertanggungjawab, bukannya menyalahkan pihak lain. Persoalannya sekarang, dalam banyak-banyak syarikat, kenapa syarikat berkaitan seorang ahli politik di Perak yang diberikan kurniaan. Takkan tak ada ushawan yang merupakan penyokong tegar pemerintah Kelantan yang layak untuk diberikan tanggungjawab?

Penulis merujuk kepada aritel di SH Online yang memaparkan isu pemberian tanah balak seluas 4,259 hektar di Gua Musang, yang didakwa diberikan kepada pemimpin pembangkang di Perak yang didakwa "bukan satu rahsia, sebaliknya pengurniaan telah diputuskan tujuh tahun lalu dan sedia diketahui oleh dua kementerian termasuk Datuk Dr Awang Adek Hussin, kata Setiausaha Akhbar kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini.

"Kenyataan-kenyataan ini (laporan media) seolah-olah ingin menyebut bahawa projek yang dilaksanakan oleh syarikat ini ialah rahsia sehingga ia terdedah dengan laporan blog pisau.net.

"Dalam hal ini, suka untuk saya nyatakan bahawa projek ini telah dimaklumkan kepada Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Malaysia dan satu surat kelulusan telah dihantar kepada pihak Upayapadu Plantation Sdn Bhd pada 12 Oktober 2005 dan ditandatangani sendiri oleh Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Malaysia pada masa itu iaitu Datuk Peter Chin Fah Kui," kata Ahmad Fadhli Shaari dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Ahmad Fadhli berkata, surat kedua pula ialah daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah kepada Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi bertarikh 16 Januari 2006, yang turut menyokong permohonan syarikat tersebut bagi tujuan meningkatkan lagi kegiatan ekonomi negeri Kelantan.

 "Surat tersebut ditandatangani olah Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah pada masa itu iaitu Datuk Dr Awang Adek Hussin. Salinan surat-surat tersebut saya kepilkan bersama untuk rujukan," kata beliau lagi.Awang Adek merupakan Timbalan Pengerusi Umno Kelantan sekarang.

 Justeru, Ahmad Fadhli berkata, beliau berharap semua pihak di Kelantan terutama pemimpin Umno dan pertubuhan bukan kerajaan boleh bertanya terus kepada Awang Adek berkenaan isu tersebut.
"

Komen penulis , dari segi persepsi peribadi, rata-rata pemimpin politik akhir zaman ini berfikiran,  apa-apa yang mereka buat semua betul, yang salah diarahkan kepada orang lain.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...