Jom Follow.....

Saturday, May 14, 2011

Simbah Asid: Suatu Tragedi

Antara berita panas yang sering diutarakan di media arus perdana dalam masa beberapa hari ini ialah berkenaan tentang kes simbah asid yang berlaku d ibu negara. Ianya mengimbau kembali tragedi yang berlaku kepada abang sulungku pada Mac tahun lepas yang mana beliau cuba dirompak semasa memandu teksi di sekitar Nilai , Negeri Sembilan..Lebih malang lagi beliau menghadapi komplikasi semasa mendapat rawatan dan menyebabkan beliau koma beberapa bulan sebelum meninggal dunia. Cerita ini boleh diimbau kembali di http://mybancik.blogspot.com/2011/02/bancak.html.

Namun kes yang berlaku akhir-akhir ini dilaporkan tidak diketahui motifnya. Kebanyakan mangsa yang terlibat ialah wanita-wanita yang berjalan disekitar ibu negara sama ada untuk bekerja, bersiar dan sebagainya. Suspek pula terdiri daripada individu-individu yang menunggang motorsikal. Setakat ini lebih daripada 20 orang telah menjadi mangsa.

Sesungguhnya, kejadian seperti ini amat tidak berperi kemanusiaan. Kita nak tahu juga apa motifnya tujuan suspek berbuat demikian. Ini boleh dianggap bercambahnya tunas-tunas keganasan di dalam negara ini. Melalui lakaran yang dipaparkan diakhbar, kita khuatiri golongan ini adalah merupakan serpihan daripada kumpulan-kumpulan pengganas yang dikhuatiri mula menyeludup masuk ke negara ini. Ini kerana kita yakin bahawa rakyat yang lahir di dalam negara ini tak mungkin tergamak melakukan kegiatan seperti ini.

Oleh itu, penulis amat bersetuju dengan pendapat yang telah diutarakan oleh salah seorang menteri agar, aktiviti penjualan asid perlu dikawal dengan serta merta. Setiap pembelian perlu direkodkan dengan teliti dan pengedar-pengedar asid juga perlu didaftarkan. Ini penting agar kes dan tragedi seperti ini tidak terus merebak dengan lebih parah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...