Jom Follow.....

Sunday, May 15, 2011

Selamat Hari Guru 2011

Esok tanggal 16 Mei 2011 telah diiktiraf sebagai Hari Guru di Malaysia. Sambutan hari berkenaan perlu diteruskan sebagai mengiktiraf jasa guru yang kini berdepan dengan pelbagai cabaran dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

Konsep perguruan perlu dilihat dalam konteks yang melampaui definasi yang sedia ada di mana, para pendidik yang berada di luar kerjaya perguruan secara formal perlu diiktiraf sebagai guru. Ini termasuk guru-guru agama, pensyarah, penceramah di surau-surau, jurulatih dan sebagainya.

Sempena hari guru, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua cikgu di Malaysia terutama , kepada cikgu-cikgu yang sedang dan pernah mengajar di Sekolah Kebangsaan Sungai Acheh (dulu Cawangan Sungai Bakau) , Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang dan Sekolah Menengah Panglima Bukit Gantang, Parit Buntar, Perak.

Tugas guru sebenarnya melampaui dari tugas yang hakiki, menjangkaui lebih daripada KPI dan segalanya. Mereka bukan hanya mengajar, tetapi sebagai rakan dan sahabat, sebagai kakak atau abang atau sebagai ibu dan bapa bila berada di sekolah.

Masih ingat lagi ketika aku berada di Tingkatan 5 Sains di Sekolah Panglima Bukit Gantang, semasa kertas pertama Biologi, akibat terlalu yakin, aku tertinggal menjawab soalan di bahagian wajib yang membawa 20 markah. Aku tak tahu kenapa, mungkin kelalaian sendiri, dan akibat terlalu yakin, soalan berkenaan secara tak sengaja terlepas pandang dari menjawabnya.

Natijahnya aku hanya menyedari apabila rakan-rakan bertanya tentang soalan berkenaan selepas keluar dari makmal. Hampir pitam aku dibuatnya. Semangat yang berkobar runtuh dengan sekelip mata. Namun aku beruntung dan bernasib baik bilamana guru kelas aku ketika itu (tak silap aku ..Cikgu Khusnaimah) sempat memberi kaunseling kepadaku hanya di sekitar kantin sekolah pada ketika itu.Sedikit sebanyak ianya dapat membantu aku mengawal emosi dan membendung perasaan putus asa daripada berterusan. Alhamdulillah, akhirnya aku masih mendapat kredit dalam subjek berkenaan.

Oleh yang demikian,kepada cikgu-cikgu semua.. jasa kalian.. sukar dibalas.Terima kasih kerana sabar dengan karenah kami , selama kalian mengajar kami semua....

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...