Jom Follow.....

Sunday, May 1, 2011

Selamat Hari Pekerja 2011

Sabagaimana yang kita ketahui bahawa hari ini , 1 Mei 2011 adalah merupakan Hari Pekerja yang disambut setiap tahun. Apa yang perlu direnungkan ialah cabaran yang semakin komplek yang makin dihadapi oleh para pekerja di negara ini.Antaranya ialah, kos kehidupan dan keperluan yang semakin meningkat berbanding kenaikan upah yang dinikmati.

Antara isu kehidupan yang dihadapi oleh para pekerja ialah untuk memastikan keseimbangan diantara kerjaya dan penyediaan kemudahan yang selesa kepada keluarga. Dari segi kerjaya, cabaran pekerjaan semakin rumit disebabkan persaingan dan beban kerja yang makin bertambah. Majikan cuba mengurangkan pekerja dengan memindahkan beban kerja kepada pekerja yang sedia ada(yang tinggal) tanpa mengambil pekerja tambahan bagi mengurangkan kos.

Dari segi kekeluargaan pula, kos penjagaan anak-anak semakin meningkat disebabkan tuntutan kenaikan gaji pembantu rumah dari negara seberang disamping kenaikan harga bahan api dan sebagainya. Disamping itu, ibubapa juga terpaksa memastikan anak-anak mereka mendapat kemudahan pendidikan seperti sekolah agama, kelas tambahan bagi memastikan anak-anak mereka mendapat peluang yang sama rata di dalam mencipta kejayaan.

Maka ini adalah jelas, bahawa semua pihak mempunyai beban tersendiri dalam menghadapi cabaran kehidupan semasa. Oleh yang demikian, pembuat dasar negara perlu berfikir berhati-hati dalam membuat dasar jika menyatakan bahawa subsidi sedia ada membebankan pemerintah, kerana kebanyakan rakyat juga mempunyai beban yang teramat hebat.

Namun jika beban berkenaan masih tidak mahu dipikul, takut-takut nanti bebanan tersebut bakal dipindahkan kepada pihak lain oleh para pengundi ataupun rakyat sendiri. Sama-samalah kita renungkan demi agama bangsa dan negara.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...