Jom Follow.....

Tuesday, January 24, 2012

Tragedi Lemas: Berhati-hatilah

1 Rabiulawal 1433

Sejak beberapa hari ini seringkali dilaporkan tragedi lemas yang berlaku di pantai-pantai di Malaysia. Lebih- lebih lagi pada musim cuti panjang, kebanyakan ibu bapa mengambil peluang membawa anak-anak mereka berkelah di pantai-pantai.

Namun oleh kerana cuaca dan keadaan laut yang tidak dapat diramalkan mungkin penyebab tragedi ini berlaku yang telah mengakibatkan kemalangan jiwa. namun sebagai salah seorang anak nelayan sendiri, penulis tidak berani sewenang-wenangnya berenang di dalam laut atau di tepi pantai kerana arus di dalam lautan tidak dapat diramalkan walaupun pada dasar permukaan, airnya nampak tenang.

Dalam keadaan tertentu, sedangkan mereka yang dewasa dan tahu berenangpun mampu lemas, inikan pula kanak-kanak atau remaja yang kehidupan mereka jarang berenang. Kita harus terima hakikat, bahawa zaman kanak-kanak yang sering bermain dengan barangan IT atau gajet, berenang di pantai yang tidak dapat diramalkan keadaannya adalah bukan sesuatu keputusan yang bijak. Jika hendak juga, maka ianya perlulah dilengkapi dengan baju atau pelampung keselamatan sebagai salah satu langkah keselamatan.

Mungkin ianya melibatkan kos, namun kehilangan nyawa orang yang tersayang semestinya kehilangan harta yang tidak dapat diganti. Maka bersamalah kita renung-renungkan bersama.

Wallahuam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...