Jom Follow.....

Friday, January 6, 2012

JIM pertikai peranan Majlis Peguam

11 Safar 1433

KUALA LUMPUR 5 Jan.2012 - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini mempersoalkan tujuan penubuhan Majlis Peguam kerana dilihat kini lebih cenderung memihak kepada perjuangan individu berbanding membela nasib rakyat.

Salah satu NGO yang mempertikaikan tindak-tanduk badan tersebut adalah Jamaah Islah Malaysia (JIM) yang berpendapat Majlis Peguam tidak sewajarnya menyokong mana-mana penganjuran perhimpunan yang diketahui boleh mencetuskan keadaan huru-hara dalam negara.

Presiden JIM, Zaid Kamaruddin berkata, biarpun rakyat berhak untuk bersuara namun ia tidak wajar dilakukan di jalanan lebih-lebih lagi dalam satu perhimpunan yang bermotifkan politik atau bertujuan membela kepentingan individu.

"Sepatutnya Majlis Peguam menggunakan peranannya untuk mendidik masyarakat agar jangan terpengaruh atau terlibat menyertai mana-mana perhimpunan yang bertujuan membelakangkan undang-undang," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Majlis Peguam berhubung hak rakyat untuk berhimpun dan membantah keputusan mahkamah kerana ia tidak dilarang dari segi undang-undang.

Zaid menyifatkan kenyataan itu sebagai amat berbahaya kerana ia boleh menggalakkan masyarakat untuk menyertai perhimpunan haram seperti 'Kempen Bebaskan Anwar 901' pada 9 Januari ini.

"Badan itu sepatutnya berkecuali dan lebih banyak mendidik masyarakat dalam soal ini (undang-undang) tetapi nampaknya mereka pula banyak memihak kepada pembangkang," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...