Jom Follow.....

Thursday, January 5, 2012

Apabila Nabi Daud Menangis

11 Safar 1433

Menurut Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, "Dahulu Nabi Daud a.s. telah membahagi masa ini menjadi empat bahagian: satu hari diperuntukkannya untuk mengajari ilmu kepada kaum Bani Israil, satu hari diperuntukkannya di mihrab, satu hari dipergunakan untuk melaksanakan pengadilan dan sehari lagi untuk para isteri baginda".



Ketika baginda sedang menyampaikan ilmu, dengan tiba-tiba sebahagian dari mereka berkata, " Tidak seharipun yang dilalui anak cucu Adam, kecuali dia melakukan suatu perbuatan dosa."

Nabi Daud a.s. dengan itu berkata di dalam hati,"Hari di mana aku menyendiri di mihrab, pasti aku terhindar dari dosa." Maka Allah S.W.T. menyampaikan wahyu kepada baginda, " Hai Daud, waspadalah sampai engkau melihat cubaan menimpamu!"

Diceritakan dari Al_Hasan, "Ketika Daud a.s. berada di mihrabnya sedang membuka kitab Zabur untuk dibaca, tiba-tiba masuklah seekor burung dari sebuah celah rumah dan hinggap di hadapan baginda. Badan burung tersebut terbuat dari emas dan sepasang sayapnya dari sutera halus dan bermahkotakan mutiara.Paruhnya terbuat dari permata zamrud dan sepasang kakinya pun terbuat dari permata yang indah.

Kerana burung yang sangat indah iu hinggap di hadapan baginda, baginda pun memperhatikannya dan berkeyakinan bahawa burung tersebut jenis burung syurga, bahkan baginda terpesona akan keindahannya.Pada masa itu, baginda mempunyai seorang putera kecil, maka baginda berkata,"Sebaiknya burung ini aku tangkap saja, lalu kuperlihatkan kepada puteraku."

Nabi Daud a.s berusaha menangkapnya, akan tetapi burung tersebut terbang menjauh, dan baginda tetap berkeinginan untuk mendapatkannya. Setiap kali tangan baginda hendak menangkapnya, seketika itu pula burung tersebut terbang menghindar.Begitulah seterusnya, setiap kali baginda mendekat, maka burung itu menjauh kembali sehingga Nabi daud a.s. berdiri dari tempatnya dan menutup Kitab Zabur baginda.

Baginda terus mencarinya sehingga sampai di sebuah ceruk. Maka baginda masuk ke ceruk berkenaan dan secara tiba-tiba baginda terlihat seorang wanita sedang mandi. Baginda lalu terkejut tersaksikan keindahan ciptaan Allah tersebut. Sementara si wanita berkenaan menyedari bahawa sepasang mata sedang mengawasinya, seketika itu juga dihuraikan rambut panjangnya  bagi menutupi dirinya.

Diceritan lagi bahawa setalah wanita cantik itu menguraikan rambutnya, maka baginda bertambah kagum(akan kecantikannya). Kemudian baginda kembali ke tempat semula(mihrab) dengan hati yang dipenuhi gelojak cinta membara kepada wanita tersebut.Baginda kemudiannya mengutuskan seseorang untuk mencari maklumat tentang identiti wanita yang dikaguminya itu.

Menerusi laporan dari utusan berkenaan, wanita berkenaan bernama Tasyayu', puteri Hanan. Suaminya bernama Uriya bin Shura, kini sedang berada di Balqa bersama kemanakan atau anak saudara (putera saudara wanita) Nabi Daud, sedang mengepung sebuah benteng musuh.

Baginda akhirnya mengirim surat kepada anak saudaranya itu yang mengandungi arahan :

"Jika suratku ini sudah sampai kepadamu, maka perintahkanlah kepada Uriya bin Shura agar dia membawa Tabut(adalah sejenis peti berisi batu yang bertulis dengan perintah Tuhan) dan bergabung dalam barisan(tentera) hadapan kita"

Biasanya anggota pasukan yang berada pada barisan hadapan, tidak kembali sebelum terbunuh atau mendapatkan kejayaan dari Allah S.W.T. Pemimpin tentera itu lalu memanggil Uriya dan kemudian membacakan surat Nabi Daud a.s. Uriya pun menjawab, "Aku patuh melakukan semuanya!"

Uriya lantas membawa Tabut dan berjalan bersama-sama pasukan barisan hadapan dan akhirnya terbunuh. Setelah Uriya gugur, putera saudara wanita(kemanakan) Daud a.s. berkirim surat kepada baginda untuk melaporkan khabar tentang gugurnya Uriya.

Ketika masa iddah isteri Uriya(Tasyayu') telah tamat, baginda mengutuskan seseorang meminang Tasyayu' dan seterusnya mereka melangsungkan pernikahan. Setelah berkahwin dan ketika baginda sedang berada di mihrabnya, dengan tiba-tiba baginda terdengar suara keras yang berpunca dari dua orang lelaki yang asing.Kedua-dua lelaki itu meluru ke arah baginda sehingga baginda berasa amat terkejut."Jangan terkejut!Kami adalah dua orang yang sedang terbabit dalam suatu perkara di mana salah seorang dari kami telah berbuat zalim ke atas yang lain. Kerana itu, berilah keputusan yang adil dan janganlah tuan menyimpang dari kebenaran dan tunjukkanlah kemi ke jalan yang lurus!"

Baginda lalu berkata,"Cuba ceritakan kepadaku tentang perselisihan kamu berdua!".

Salah seorang dari keduanya berkata," Sesungguhnya saudaraku ini mempunyai sembilan puluh ekor kambing betina,sedangkan aku hanya memiliki seekor.Saudaraku ini lalu berkata kepadaku,"Serahkanlah kambingmu itu kepadaku!". Dia pun selalu mengalahkanku dalam setiap perdebatan, yakni dengan memaksa dan berbuat aniaya terhadapku. Diapun secara paksa meminta dan mengambil kambingku untuk digabungkan dengan kambing-kambingnya. Dalam berbicara pun diq lebih pintar daripada aku, jika dipanggil, dialah yang lebih dahulu datang dan jika keluar, dia lebih banyak pengikutnya."

Lalu baginda berkata, " Sesungguhnya dia telah berbuat zalim dengan meminta kambingmu itu untuk ditambahkan kepada kambingnya. Dan sesungguhnya kebanyakan dari orang-orang  yang berserikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan amatlah sedikit mereka ini.

Kemudian, dengan tiba-tiba maka tertawalah orang yang dituduh melakukan semua itu. Baginda lalu berkata,"Engkau telah berbuat zalim, mengapa engkau tertawa, rupanya engkau perlukan kapak untuk menghancurkan kening dan mulutmu".

Malaikat(yang berubah wujud menjadi seorang lelaki) itu lalu berkata," Saya kira tuanlah yang memperlakukan hal yang berkenaan!". Akhirnya kedua-dua malaikat mengubah bentuknya ke asal dan naik ke langit seraya berkata" Bahawa Lelaki ini(Nabi Daud a.s) telah mengadili dirinya sendiri".

Baginda akhirnya memahami bahawa apa yang dimaksudkan adalah sebenarnya diri baginda sendiri. Lalu baginda pun merebahkan diri, bersujud selama empat puluh hari. Selama bersujud, baginda tidak pernah mengangkat kepala, kecuali hanya untuk melakukan satu keperluan. Selepas menunaikan keperluan, baginda akan sujud kembali.

Diriwayatkan, sehari-hari baginda tidak makan dan minum, baginda terus menerus menangis sehingga di sekitar kepala baginda bersujud tumbuh rumput-rumput.Baginda selalu menyebutkan nama Allah S.W.T. seraya mengucapkan taubat .

Dalam sujudnya baginda selalu membaca tasbih dan doa yang bermaksud," Maha Suci Sang Pencipta cahaya yang menghalang semua hati. Maha Suci Sang Pencipta cahaya! Tuhanku, Engkau telah mengosong antara aku dan musuhku iblis sehingga aku tidak mampu untuk memfitnahnya ketika Engkau turun bersamaku. Maha suci Sang Pencipta Cahaya! Tuhanku, selamanya aku tidak pernah mengambil hikmah dari apa yang pernah aku nasihatkan kepada orang lain.Tuhanku, Engkau telah memerintahkan kepadaku agar aku terhadap anak yatim bagaikan sang ayah yang penuh kasih sayang dan terhadap sang janda bagaikan suami yang penuh kasih sayang pula, tapi aku melupakan akan janji kepada-Mu.

"Maha Suci Sang Pencipta cahaya! Tuhanku,dengan mata yang mana aku harus melihat Engkau pada hari Kiamat nanti?Kerana sesungguhnya orang-orang yang zalim telah memandang dari sisi yang samar-samar.

"Maha Suci Sang Pencipta, Tuhanku! Kecelakaanlah bagi Daud ketika tabir telah menimpanya."


"Maha Suci Sang Pencipta, Tuhanku. Kerosakanlah bagi Daud ketika tabir telah dibuka darinya."

Kemudian kepada dirinya sendiri baginda berkata," Inilah Daud yang salah itu?"

Baginda lalu meneruskan doanya: 'Maha Suci Sang Pencipta cahaya!Tuhanku, hanya kepada Engkaulah aku lari dengan membawa segala dosaku dan aku mengaku atas segala kesalahanku. Oleh kerana itu, janganlah Engkau jadikan aku termasuk orang-orang yang berputus asa dan jangan pula Engkau susahkan aku pada hari Kiamat nanti."

Diriwayatkan, baginda berteriak dengan teriakan yang menggoncangkan apa yang ada di sekeliling baginda. Baginda berteriak-teriak, "Wahai Tuhanku! Ampunilah dosa yang telah menimpaku!"

Lalu diwahyukan kepada baginda , " Wahai Daud, angkatlah kepalaMu! Sungguh Aku telah mengampuni dosamu".

Wallahualam

Sumber:Dipetik dari Himpunan Kisah-kisah Teladan, Nurulhas


Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...