Jom Follow.....

Tuesday, January 24, 2012

Baucar Buku 1Malaysia - Jangan Ambil Jika Tidak Memerlukan

1 Rabiulawal 1433

Baucar buku 1 Malaysia telah menimbulkan satu isu yang dianggap terpencil di mana ada segelintir penerima yang melelong secara terbuka di internet atas alasan tidak memerlukannya. Jika itulah alasannya maka penerima berkenaan sepatutnya tidak mengambil baucar berkenaan dan biarkan wang berkenaan kekal ditangan kerajaan untuk disalurkan ke aktiviti lain atau kepada pihak yang lebih memerlukannya.

Ianya bukan soal duit rakyat dan kena ambil juga, tetapi ianya melibatkan amanah yang perlu digunakan untuk dimanfaatkan bagi meningkatkan budaya cintakan ilmu pengetahuan.Ilmu ini secara tak langsung bakal memberi manfaat terhadap pembentukan tamadun bangsa. Namun penulis mungkin tidak kisah jika baucar berkenaan dilelong pada harga diskaun atas sebab terpaksa kerana terpaksa mengutamakan keperluan asas yang lebih mendesak seperti makanan dan sebagainya untuk menampung pengajian.

Penulis berharap isu terpencil ini tidak menghalang inisiatif yang selanjutnya bagi memperbudayakan ilmu pengetahuan di kalangan masyarakat Malaysia. Namun penulis berharap janganlah dipandang serong kepada mereka-mereka yang membeli buku yang keluar sedikit daripada cabang akademik , kerana penulis berpendapat cabang akademik semata-mata tidak cukup formula untuk membentuk sebuah tamadun yang cemerlang. Ianya perlu dipelbagaikan dari segi kecenderungan minat, kreativiti dan inovasi dan kemahiran.

Di pihak kerajaan, penulis berpendapat kementerian tertentu tidak perlu melatah dengan sikap segelintir pelajar di IPTA dan di IPTS yang menyalahgunakan pemberian berkenaan. Ini adalah kerana, baucar berkenaan masih tidak dapat diganti dengan wang tunai di kedai-kedai buku. Yang rugi ialah mereka dan penjaga mereka juga. Mereka rugi kerana leka dengan hasil jualan baucar berkenaan untuk perkara lain (jika tidak mustahak), manakala bagi penjaga mereka pula terpaksa mengeluarkan belanja sendiri untuk pembelian buku anak-anak mereka.

Namun mereka yang untung ialah mereka yang sanggup mengoptimakan penggunaan baucar untuk membeli buku dan membeli baucar pada harga diskaun untuk mendapat buku-buku keperluan yang lain. Cuma yang penting kena pastikan ianya tidak dilelong kepada pelajar asing yang tidak sepatutnya menerima manfaat berkenaan.

Wallahualam

1 comment:

  1. hawat lah pergi lelong kat internet... tak munasabah.......

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...