Jom Follow.....

Wednesday, January 4, 2012

Salah Siapa? Salah Bangau Oh Bangau?

10 Safar 1433

Bila kita melayari alam siber ini, ramai dari kita tidak mengetahui pantang larang, tips dan sebagainya. Jika kita masih memandang negatif alam ini, maka sesungguhnya anda mungkin akan berada di ke belakang. Malahan Perdana Menteri Malaysia Dato' Najib sendiri telah menyedari betapa pentingnya menguruskan dan mengambil segala bentuk peluang di alam ini.Dan hari semakin hari usaha beliau makin menampakkan hasil.

Namun jika kita seoarang yang cemerlang dalam peperiksaan, tidak semestinya kita akan cemerlang dalam semua perkara. Jika kita kita berkuasa dan tidak semestinya kita akan berkuasa selama-lamanya. Jika kita kaya, kita tak semestinya akan kaya selama-lamanya.Jika kita ada kesemua kriteria itu, tak semestinya kita pandai menguruskan setiap perkara bila berinteraksi di alam siber . Sepandai-pandai orang, ramai jugaklah yang kecundang di alam siber ini.Ramai juga pasangan yang kantoi di alam siber ini juga dan menyebabkan berlakunya peperangan dunia di alam rumah tangga, politik dan sebagainya.

Apa yang penting ialah kita mesti ingat asal usul kita , sentiasa berusaha meningkatkan keimanan kita terhadap Ilahi.Jika kita pegang pada panduan Ilahi, insyaallah kita akan berasa tenang dan selamat.

Isu sebenar yang nak ditulis pada artikel ini ialah berkenaan dakwaan atau kritikan terhadap salah seorang pelajar cemerlang yang dibanggakan oleh Umat Islam di Malaysia yang pernah menggemparkan dan mengagumkan negara tidak lama dahulu. Isu ini berkaitan penyebaran gambarnya terkini di alam siber . Kritikan demi kritikan dilemparkan rata-rata di blog-blog di Malaysia yang mengundang pelbagai reaksi. Ada yang menyalahkan dan ada yang menyokong satu sama lain.Penulis tidak berniat hendak menghakimi siapa yang salah dan siapa yang benar.

Namun, apa yang pasti pihak yang meng"upload" gambar itu sendiri ke alam maya yang perlu dipersalahkan sendiri.Buat masa kini penulis tak tahu siapa dan tak nak ambil tahu siapa yang mang"uploadkan" gambar berkenaan. Bagi penulis mana-mana pihak boleh cuba apa jua pakaian yang dia hendak jika dia bersendirian. Penulis ulang..jika bersendirian..ye..Nak pakai bikini ke,tak nak pakai baju pun seseorang itu punya hal lah.Tapi kalau beri kat orang lain atau 'upload" kat internet, itu penulis tak dapat nak tolong. Dan sudah semestinya, itu bukan salah Bangau.

Moga dijauhkan juga kita dari sebarang fitnah ,sifat memfitnahkan yang lain , mengaibkan dan diaibkan oleh orang lain.

Wallahualam.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...