Jom Follow.....

Friday, January 27, 2012

Salam Bulan Maulidurrasul

4 Rabiulawal 1433

Penulis berharap ianya tidak terlewat bagi penulis mengisytiharkan bulan Maulidurrasul melalui blog ini kepada semua pembaca. Ini kerana tidak berapa lama lagi kita akan melalui satu tarikh penting bagi umat Nabi Muhammad s.a.w. yang mana tarikh keputeraan baginda jatuh pada bulan Rabiulawal ini.

Sama-samalah kita bermuhasabah diri kita apakah kita menjadikan junjungan mulia Nabi kita sebagai idola dan sumber rujukan kita ? Apakah kita lebih mendewa-dewakan ikon bukan Islam yang lain terutama dari barat terutama dari segi karya mereka dan perjuangan mereka. Mungkin ada dikalangan kita yang lebih suka menggunakan petikan ucapan tokoh-tokoh bukan Islam semata-mata untuk menarik sokongan politik dari golongan yang sama ketururunan dari bangsa berkenaan. Atau ada dikalangan kita sering bersangka, jika tidak menggunakan petikan daripada tokoh-tokoh dari barat, seolah-olah kita ketinggalan zaman.

Persoalan juga timbul, apakah kiranya kita berapi-rapi berucap untuk menegakkan sunnah baginda, sedangkan kita tidak mengamalkan apa yang disuruh oleh baginda?Kiranya kita terus bersikap demikian seperti yang disebutkan, apakah Rasulullah s.a.w sudi bertemu dengan kita? Apakah kita layak mengucapkan kalimah cinta kepada Baginda? Penulis tinggalkan persoalan ini untuk renungan bersama.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...