Jom Follow.....

Friday, October 28, 2011

Wasiat Seorang Petani

Seorang petani yang sedang tenat sempat berpesan kepada anak-anaknya agar menggali tanah dibelakang rumah mereka untuk mencari harta karun yang disimpan setelah beliau tiada di dunia lagi nanti.Anak-anak petani tadi cuma akur sahaja akan kata-kata ayah mereka yang sedang sakit tenat. Tidak beberapa lama kemudian, si petani itupun menyahut seruan Ilahi dan meninggalkan anak-anaknya serta wasiat yang telah disampaikan.

Setelah proses pengebumian tamat, anak-anak petani itupun tanpa berlengah menjalankan wasiat yang ditinggalkan oleh ayah mereka. Mereka menggali tanah di belakang rumah mereka. Sehingga satu tahap proses penggalian , mereka terfikir untuk menanam benih jagung disebabkan tanah-tanah yang telah digali telah gembur, disamping meneruskan usaha pencarian harta karun. Lama kelamaan, belum tamat proses pencarian dan penggalian keseluruhan, rata-rata pokok jagung yang telah ditanam selepas beberapa tempoh tertentu telah mengeluarkan hasil.

Disamping itu kawasan penanaman jagung juga makin luas selari dengan perluasan kawasan yang telah digali. Namun begitu, setelah hampir kesemua kawasan telah digali, anak-anak petani tadi baru sedar bahawa mereka telah mendapat untung yang amat besar daripada tanaman jagung berbanding dengan usaha pencarian harta karun yang sehinggan kini masih belum dijumpai. Dengan itu, barulah mereka sedar bahawa hasil tanaman itulah sebenarnya harta karun yang sebenarnya.

3 comments:

  1. kisah yang menarik
    yups
    tanah tu harta karun yang jika diusahakan maka dapatlah hasil hartanya
    :-)

    ReplyDelete
  2. warisan yang tak ternilai.. :)
    sangat inspiratif...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...