Jom Follow.....

Monday, October 31, 2011

Ada Ke istilah Bohong Sunat

Sejak akhir-akhir ini rasanya agak ramai yang menggunakan istilah bohong sunat bagi menghalalkan cara. Ini termasuklah individu dan kumpulan-kumpulan tertentu bagi mencapai matlamat mereka. Bagi penulis , tiada istilah bohong sunat. Sifat bohong itu sendiri sudah ditakrifkan sifat-sifat yang dikeji. Mana mungkin  berbohong boleh dihalalkan. Mungkin kita terpaksa berbohong, dan kita akui akan dosanya, tetapi jika mengatakan berbohong dihalalkan atau disunatkan  adalah tidak tepat.

Nabi Muhammad S.A.W. sendiri tidak pernah berbohong walaupun dari segi gurauan sekalipun.Baginda tidak terpengaruh dengan tawaran kuasa, wanita dan sebagainya oleh golongan kuffar jika Baginda meninggalkan dakwah baginda. Padahal atas nama perjuangan, Baginda boleh menerima tawaran berkenaan sebagai muslihat bagi menjalankan dakwah. Tetapi Baginda tidak memilih jalan dan tawaran berkenaan kerana berpegang kepada jalan yang lurus dan akhlak yang terpuji.

Ini berlainan dengan rata-rata dari sikap segelintir dari kita sekarang ini yang sanggup berbohong, bermuslihat yang kadang-kadang matlamat menghalalkan cara, kononnya atas nama perjuangan. Jika ini masih menghantui, nescaya perjuangan menegakkan kebenaran tidak akan membuahkan hasil yang diharapkan.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...