Jom Follow.....

Friday, October 14, 2011

Golongan Akademik Juga Tidak Bebas Dari Pengaruh Politik

Tindakan seoarang ahli akademik menegaskan bahawa beliau bebas dari fahaman politik dalam isu yang beliau telah cetuskan dari segi perlembagaan dan hak Sultan, menyebabkan penulis tersenyum kelat. Dari pengalaman penulis, ketika belajar di IPTA dahulu agak signifikan juga pensyarah-pensyarah yang menyampaikan ceramah yang berbau politik ketika kuliah mereka. Yang betul masa mengajarnya  ikut silibus hanya 20 % sahaja. Kita yang jadi pelajar ni, terpaksalah bertungkus lumus dapatkan yang tertinggal dengan belajar sendiri. Macam mana nak dapat A + kalau dah jadi macam tu?

Jika beliau tidak dipengaruhi politik, pendapat dan kajian beliau perlulah ditulis dan dibentangkan secara berhemah di journal akademik dan seminar yang tertentu secara tertutup. Golongan akademik telah disediakan platform yang luas di bidang mereka untuk memperkenalkan teori dan hujah mereka berdasarkan "literature" yang telah sedia ada. Dengan itu dakwaan bahawa beliau bebas dari politik dan tugasnya hanya mendidik boleh dipertikaikan. Cuma persoalannya, adakah beliau juga terdiri daripada rata-rata pensyarah yang penulis maksudkan? Tak hairanlah jika rata-rata mahasiawa di Malaysia ini asyik nak berpolitik tak berkesudahan dan mengabaikan pelajaran. Adakah golongan modal insan seperti ini yang Malaysia hendak lahirkan?

Jika selama ini kerajaan asyik menyalahkan pelajar-pelajar, kerajaan juga perlu dipersalahkan kerana menggaji pensyarah yang tidak berkualiti. Moga perkara seperti ini perlu diberi perhatian sewajarnya.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...