Jom Follow.....

Friday, October 14, 2011

Taatilah Ketua Selagi Dianya Tidak Menderhaka Kepada Allah Dan Rasul

Tindakan seseorang yang menjawat jawatan akademik yang senior di salah sebuah universiti melakukan kritikan terbuka di media pro-pembangkan terhadap ketua agama Islam di sebuah negeri telah mencetuskan suasana kurang senang rata-rata umat Islam di negara ini. Beliau mendakwa tindakan ketua agama itu campur tangan dalam isu tersebut sebagai bukan sesuatu yang lazim dan tidak selaras dengan ajaran Islam walaupun pada masa sama, beliau sendiri mengakui hak mutlak baginda selaku Ketua Agama Islam negeri.Namun beliau ditempelak olah rata-rata pihak di negara ini atas tindakan beliau itu yang seolah-olah tidak pula mengkritik usaha-usaha pihak yang cuba mendakyahkan agama lain kepada umat Islam.

Namun begitu, penulis yakin bahawa sebagai ketua agama Islam, Ketua Agama Islam(Baginda) berkenaan berhak melahirkan rasa tersinggung seperti mana manusia biasa.  Malahan , beliau bukannya murka.Seperti penulis baginda juga akan melahirkan apa jua yang terbenam di sudut hati dan sanubari beliau terhadap sesuatu isu. Baginda juga manusia biasa. Selaku Ketua Agama Islam negeri, di bawah Undang-Undang Tubuh Perlembagaan Negeri , baginda bukan sahaja mempunyai hak, malah bertanggungjawab bagi membela, mempertahan, mendaulat dan memartabatkan agama Islam di negeri berkenaan.

Apabila tugas baginda yang cuba membela dan mempertahankan, mendaulatkan agama, jika kita sebagai seorang yang beriman perlulah menerima dengan hati terbuka teguran baginda dan janganlah kita menyalak di media-media yang dikuasai oleh bukan Islam yang tindak-tanduk mereka selama ini agak cenderung membenci kemajuan umat Islam.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...