Jom Follow.....

Monday, October 3, 2011

Kisah Nelayan Dan Hartawan

Pada suatu masa seorang nelayan dan hartawan berselisih di sebatang jalan di sebuah kampung yang terletak di tepi pantai. Si nelayan sedang berjalan pulang ke rumah bersama-sama lima orang anaknya yang telah menyambutnya di jeti, manakala si hartawan pula sedang memandu sebuah kereta mewah, bersama seorang isteri yang cantik beserta seorang anak yang duduk di tempat duduk belakang menuju ke suatu kawasan yang berdekatan.

Dalam hati si nelayan berkata, " Alangkah bertuahnya si hartawan ini kerana mempunyai kereta yang mewah, isteri yang cantik dan hanya seorang anak. Aku pula, tiada harta banyak sedemikian, anak-anak pulak ramai dan teruk aku hendak melayan keperluan dan kerenah mereka. Nak dibawa ke majlis, tengoklah perangai mereka, pantang dapat peluang, terlompat ke sana sini bermain."

Pada masa yang sama si jutawan pula di dalam hati berkata, "Bertuahnya si nelayan ini.., mempunyai anak-anak yang ramai. Aku pula hanya mempunyai seorang anak. Kalau anak pergi ke sekolah, aku pula terasa sunyi, nak tambah anak, nanti datin takut pula saiz dan bentuk badannya terjejas". Nak bermain dengan anak, anak pula sibuk dengan "PST"nya atau iPhone.

Jutawan berkenaan juga ternampak seekor ikan pari yang dijinjing bersama oleh anak-anak nelayan tadi. Dalam hatinya pula berkata, " Sudah lama aku tidak merasa makan ikan bakar yang dibakar menggunakan arang kayu, dicicah dengan air asam. Nak minta datin sediakan, dia pula akan minta bibik bakarkan dengan  menggunakan ketuhar. Jika dibeli pula, kebanyakan ikan bakar hanya dibakar dengan menggunakan kuali. Nak  "complain" pula, nanti tak pasal-pasal perang dingin pula. Bukan aku takut bini, tetapi bini yang tak takut aku." Katanya di dalam hati.

Berdasarkan kepada kisah di atas, sebagai pengajarannya kita kena banyakkan bersyukur dengan apa yang ada dan berusaha memperbaiki kehidupan ke arah yang lebih baik. Yang lebih penting ialah mendapat ketenangan jiwa serta diredhai Ilahi.

Wallahualam.

4 comments:

  1. bersyukur lah dengan apa yang ada...
    kadang tu tak semua yang kita nak...kita akan dapat....dan tak semua yang kita dapat mampu buat kita tersenyum....

    ReplyDelete
  2. memang.. yang terbaik dan harus dilakukan dalam hidup ini adalah bersyukur atas segala yg kita miliki... kebahagian didapat bukan karena harta melimpah atau anak yang banyak... tapi karena kesadaran kita dalam bersyukur dan menerima segala yang kita punyai...

    tuhanmaha adil... salam :)

    ReplyDelete
  3. Bersyukurlah bila dah dapat semua yang diajati di dunia ini. Itu yang lebih baik....bila melihat bintang dilangit jangan dilupa rumput dibumi....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...