Jom Follow.....

Friday, October 21, 2011

Jatuhnya Rejim Gadaffi :Satu Renungan

Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terbunuh dalam serangan tentera kerajaan sementara Libya dibantu oleh tentera udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) berhampiran bandar Sirte, awal hari ini. (20 Oktober 2011)Gaddafi, 69, terbunuh setelah mengalami cedera parah dalam serangan awal subuh.Turut terbunuh dalam serangan itu ialah Mutassim, anak kelima Gaddafi.Kematiannya menamatkan pemburuannya selama dua bulan sejak beliau melarikan diri setelah kejatuhan Tripoli ke tangan tentera pemberontak pada Ogos lalu.

Kejatuhan rejim Gadaffi sepatutnya menjadi satu pengajaran buat umat Islam. Umat Islam sekarang ini dilihat masih bergelut untuk mencari halatuju yang sebenarnya. Namun begitu, cara mayat pemimpin tersebut dilayan seolah-olah tidak mencerminkan ajaran Islam yang sebenarnya.Diberitakan, mayat tersebut diseret dengan cara yang kurang berhemah.

Jika ini benar, kita tidak boleh terlalu berharap sangatlah rejim yang baru ini(sementara) akan memerintah selaras dengan ajaran Islam yang sebenar. Namun, kita masih mengharapkan yang terbaik bagi kerajaan baru Libya nanti menerusi pilihanraya yang bakal diadakan selepas kejatuhan Gadaffi.Semoga saudara seislam kita di sana mendapat keberkatan dan perlindungan daripada Ilahi.

Kepada pemimpin politik di negara ini, kita mengharapkan yang terbaik dari mereka. Berpolitiklah secara berhemah dan jalankan tugas dan kewajiban anda semua. Kemaslahatan umat perlulah diutamakan berbanding keperluan peribadi dan puak-puak tertentu sahaja(tanpa mengira mana-mana pihak).Ini kerana, setiap amalan kita akan dihisab di akhirat nanti. Al Fatihah kepada semua umat Islam yang terbunuh dalam krisis berkenaan.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...