Jom Follow.....

Friday, October 7, 2011

Balada Warga Tua : Di Luar Kemampuan Ku


Rumah  Jagaan
& Rawatan
Orang Tua Al-Ikhlas
Foto oleh myBancik 2011

Semalam penulis telah menyertai program kemasyarakatan di Rumah Jagaan & Rawatan  Warga Al-Ikhlas Tua di Kampung Pulau Meranti Puchong, Selangor. Rumah ini dipercayai yang pertama dan hanya setakat ini dilaksanakan oleh orang Islam dan dijalankan secara sukarela oleh seorang wanita Islam bersemangat Waja . Alhamdulilah, Allah S.W.T telah mengutuskan wanita berkenaan menyahut seruan fardhu kifayah ini. Kebanyakan rumah-rumah kebajikan seperti ini dijalankan oleh golongan bukan Islam di negara. Realiti seperti ini menuntut agar umat Islam bersatu untuk mewujudkan lebih banyak pusat perlindungan buat warga  tua kurang berupaya, miskin dan tidak berwaris. Janganlah kita berfikiran negatif bahawa kewujudan rumah-rumah berkenaan akan menyebabkan ada pihak di kalangan waris akan mula lepas tangan.

Penulis dengan ini menyeru pimpinan Baitulmal di negeri-negeri berusaha mewujudkan pusat sedemikian di setiap negeri. Kalau ramai dari golongan yang mendakwa memperjuangkan Islam sanggup mendesak dan berpiket untuk menuntut pilihanraya yang adil, kenapa tiada pihak yang sanggup bersuara memperjuangkan serta mendesak dalam isu yang berkenaan? Apakah membiarkan warga tua dan tidak berupaya menghabiskan usia mereka di pusat-pusat penjagaan bukan Islam adalah suatu tindakan bijak? Aktiviti di akhir tua mereka sepatutnya diisi dengan penghayatan Islam yang lebih baik dan dibimbing oleh penjaga yang beriman. Kita telah mempunyai NGO-NGO Islam di negara ini, tetapi (maaf dengan izin) bilangan mereka masih lagi bagaikan buih-buih di lautan. Kita masih suka berpolitik yang tidak berkesudahan, berbalah dalam bab yang remeh temeh serta  nak ubah sejarah ikut nafsu masing-masing sedangkan golongan yang sepatutnya dibela terus terbiar.

Hati penulis tersentuh bila mendengar ada di kalangan anak-anak menghantar ibu atau bapa mereka ke rumah berkenaan, tetapi terus tidak menjenguk sehingga ibu atau bapa mereka meninggal dunia di rumah penjagaan berkenaan. Akhirnya akibat terlalu kecewa si ibu mengatakan bahawa dia tidak mempunyai anak.Mungkin ibu atau bapa mereka tidak mempunyai harta atau kudrat lagi yang boleh membahagiakan anak-anak lagi, menyebabkan mereka diabai.Dahlah tidak berharta, tenaga nak disumbangkan menjaga cucu pula sudah tiada lagi. Teringat penulis akan lagu dendangan kumpulan UK's untuk renungan bersama :

Tika senja melabuhkan layarnya
Terpancarlah warna keemasan
Dapat aku bayangkan jika engkau ada
Pasti suasana 'kan lebih bermakna


Suasana akan lebih bermakna jika di akhir usia anak-anak ada bersama.

Sayangnya terputus tali janji
Suatu waktu kukuh termetri
Kata mu kasih sayang tak bererti
Tidak menjanjikan untuk esok hari

Dulunya anak-anak mungkin pernah berjanji  untuk menjaga ibu dan bapa bila berjaya......Ku cermin diri ini
Terteralah kedaifan
Yang tak engkau inginkan
Ku melepas keluhan
Yang panjang
Menyesali kemiskinan ku ini

Kini anak-anak mungkin malu serta berasa kesusahan dengan kedaifan dan kemiskinan serta kudrat yang tiada lagi oleh orang-orang tua mereka.
Ku mampu petik bintang di langit
Ku mampu bina jambatan pelangi
KU mampu pertahankan mu
Walau pun lawan ku seribu
Itu hanya bisa bisa ku laksanakan
Bila mimpi mengundang, kala malam
Hakikatnya yang ku ada, satu jasad
Satu nyawa, satu cinta

Harapan mereka.... namun mereka cuma ada satu jasad , satu nyawa, satu cinta...


Tidak ku salahkan dirimu
Kau berhak tentukan nasib mu
Kini aku mengenggam satu azam
Melempar khayalan
Bentuk kehidupan


Anak-anak berhak tentukan, namun tiba masanya mereka pasti akan menempuhi zaman tua....

4 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...