Jom Follow.....

Friday, October 14, 2011

Punca Kehancuran Umat Islam

Tsauban r.a. berkata; "Telah bersabda Rasulullah S.A.W; " Sesungguhnya Allah S.W.T. telah memperlihatkan kepadaku(peta) bumi secara keseluruhan, aku dapat melihat bumi di sebelah Timur dan Barat. Sesungguhnya kekuasaan umatku akan sampai ke seluruh tempat yang telah diperlihatkan oleh Allah  S.W.T. kepadaku".

Sabda Baginda seterusnya;" Kepadaku telah diberikan dua macam perbendaharaan iaitu merah dan putih. Aku telah memohon kepada Allah  S.W.T. untuk membantu umatku supaya mereka tidak dibinasakan dengan musim susah yang panjang,dan aku telah memohon kepada Allah  S.W.T. supaya mereka tidak dijajah oleh kekuasaan asing selain oleh mereka sendiri, sehingga kekuasaan mereka itu menjadi hancur luluh.

Lalu Allah  S.W.T. berfirman; "Ya Muhammad, apabila Aku telah memutuskan suatu putusan, maka putusanKu tidak dapat diubah lagi. Aku perkenankan doamu untuk umatmu, bahawa mereka  tidak akan binasa dengan musim susah yang panjang. Dan aku tidak akan menjajahkan kepada mereka suatu kekuatan musuh selain diri mereka sehingga kekuasaan mereka itu menjadi hancur luluh, sekalipun musuh-musuh mereka bersatu mengelilingi, melainkan bila sebahagian mereka membinasakan yang sebahagian dan mereka saling tawan-menawan".

Nota : Bagi yang kurang faham, bolehlah merujuk kepada alim ulama yang muktabar untuk kefahaman lanjut.

Kepada umat Islam di Malaysia dan di Nusantara, hadis ini amat kritikal bagi kita merenungkan kembali suasana yang berlaku sekarang agar dapat kita bermuhasabah dan memperbaiki diri. Renung-renungkan dan selamat beramal.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...