Jom Follow.....

Wednesday, October 26, 2011

Nasihat Seorang Perempuan(Nenek) Tua Kepada Seorang Raja

Telah diceritakan pada abad pertengahan terletak di Timur Tengah, ada seorang Raja yang Zalim. Raja berkenaan seringkali tidak segan silu merampas harta benda penduduknya. Pada suatu hari, Raja berkenaan dan pasukan berkudanya telah mendatangi salah satu perkampungan pendusuk yang hidup dalam keadaan aman dan makmur. Kedatangan Raja berkenaan telah membuatkan suasana penduduk menjadi ketakutan di mana Raja dan pasukannya telah merampas harta benda penduduk.

Dikala Sang Raja dan pasukannya sedang membuat onar, muncullah seorang perempuan tua dari sebuah rumah usang. Berkatalah perempuan tua itu dengan berani, " Wahai Raja, Pada hari kiamat, binasalah engkau dengan azab Allah. Saat itu, langit terpecah, dan Allah memutuskan hukuman", kata si perempuan tua dengan lantang.

Maka berkata pula Sang Raja kepada perempuan tua, tiadakah engkau lupa bahawa dalam ajaran Islam telah menyatakan bahawa " Sesungguhnya raja-raja bila memasuki kampung , mereka suka membuat kerosakan, dan menjadikan penduduknya terhina", jawab sang Raja tak kalah lantangnya.Ini berdasarkan kepada ayat Al-Quran yang memaparka kata-kata Puteri Balqis kepada para pembesarnya yang terkandung dalam Surah An-Naml ayat 34 yang bermaksud, "Raja Perempuan itu berkata:"Sesungguhnya raja-raja apabila masuk ke sebuah negeri  , mereka merosakkannya, dan mereka menjadikan penduduknya yang mulia : hina dina; dan sedemikian itulah mereka akan lakukan."

"Apakah engkau lupa lanjutan ayatnya? " Rumah-rumah mereka menjadi runtuh..." sahut sang nenek.

Mendengar sambungan ayat yang disampaikan oleh nenek itu, sang Raja yang zalim itu berasa gementar. Di hatinya masih ada cahaya iman. Namun sayang sekali, ilmu agamanya tidak cukup. Ia telah mengambil sebahagian ayat untuk kepentingan dirinya, sementara ayat-ayat yang tidak menyokong kepentingannya, lebih cenderung untuk ditinggalkan.

Lalu, semua harta yang dirampas telah dikembalikan semula. Sang Raja telah sedar dan insaf atas nasihat nenek berkenaan dan dia bertanya, "Bagaimana agar aku dapat selamat?"

"Allah menerima taubat para hambaNya" jawab sang nenek kepada Raja.

Wallahualam

Dipetik dari: Himpunan Kisah-kisah Teladan 7, Terbitan Syarikat Nurulhas

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...