Jom Follow.....

Thursday, October 13, 2011

Malaysia & Indonesia :Mengapa Kita Harus Bersengketa?

Utusan Malaysia hari ini telah memaparkan aksi tunjuk perasaan yang dianjurkan oleh pertubuhan bukan kerajaan, Forum Betawi Rempug (FBR) mencetuskan ketegangan sehingga menyebabkan lampu pecah serta kerosakan di pagar bangunan tersebut di Jalan Rasuna Said di sini.Perhimpunan yang berlangsung selama sejam setengah bermula pukul 1 tengah hari itu menyaksikan betapa liarnya sikap sebahagian daripada 650 penunjuk perasaan.

Tindakan tidak bertamadun penunjuk perasaan itu juga turut mencederakan sembilan anggota polis Indonesia selepas terkena balingan objek seperti batu, kayu dan buluh yang berusaha mengawal keadaan genting itu.
Penunjuk perasaan itu berhimpun di depan Kedutaan Besar Malaysia untuk menyatakan bantahan terhadap Malaysia yang kononnya didakwa mengambil tanah seluas lebih 1,000 hektar secara haram di Kalimantan Barat.

Para penunjuk perasaan yang dipimpin oleh Pengarah FBR, Edwan Hamidy itu turut membawa sepanduk bertulis 'FBR siap mengajari Malaysia cara-cara menjadi negara yang baik'.Tidak ketinggalan, pelbagai kata-kata kurang manis diucapkan oleh beberapa pemimpin tertinggi FBR yang secara jelas mengecam dan menghina negara Malaysia.

Sementara itu, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan sebagai tidak berasas tuduhan golongan tertentu di Indonesia kononnya Malaysia mencuri tanah republik itu.Beliau berkata penentuan sempadan mengikut garis-garis darjah tertentu telahpun termaktub dalam perjanjian antara British dengan Belanda bertarikh 1891, 1915 dan 1928, dan pengukuran telah dibuat oleh pihak Malaysia dengan Indonesia dan kedua-dua pihak telah menandatangani persetujuan pengukuran itu.

"Kalau dituduh Malaysia ambil tanah itu, ini merupakan sesuatu dakwaan yang tidak benar,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis sumbangan zakat perniagaan berjumlah RM2.58 juta daripada Affin Bank Investment Berhad di sini hari ini.

Sumber: Bernama & Utusan Malaysia

Bagi penulis, ini adalah satu daripada rencana oleh pihak-pihak untuk melihat dua buah negara yang mempunyai penduduk Islam supaya tidak dapat bersatu.Nampak gayanya pada akhir zaman, umat-umat Islam sering tunjuk berani dan berlawan sesama sendiri tetapi menikus bila mana golongan kuffar memperkotak katikkan Islam dan saudara seagama di seluruh dunia. Benarlah kata Rasulullah S.A.W.bahawa umat Islam pada akhir zaman takut mati dan cinta dunia serta seumpama buih-buih di lautan.Oleh yang demikian eloklah umat Islam di Malaysia dan Indonesia bermuhasabah agar kita semua sentiasa dilindungi oleh rahmat Allah S.W.T.

Renung-renungkan dan selamat beramal.

Wallahualam


1 comment:

  1. Malaysia dan Indonesi perlu berkerjasama.
    Rumpun yang sama.
    bila belajar sejarah perkembangan melayu mahupun bahasa melayu. kita asal sama.
    hihi... komen sikit....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...