Jom Follow.....

Friday, October 14, 2011

Jangan Mengkritik Jika Takut Dikritik

Kisah cabar mencabar di antara seorang ahli akademik dan salah seorang politik bebas telah menarik perhatian penulis. Ianya lebih dilihat pertembungan diantara dua pihak iaitu di pihak akademik dan di pihak yang berada di industri perundangan. Pihak ahli politik pula mencabar supaya ahli akademik berkenaan meletakkan jawatan manakala ahli akademik itu pula mencabar ahli politik bebas berkenaan meletakkan jawatannya dan menyertai bidang akademik agar mereka dapat berdebat setelah beliau dikritik hebat tentang kenyataannya mengkritik institusi tertentu di media pro pembangkang.Yang menariknya ahli perlimen bebas berkenaan juga dikategorikan sebagai pembangkang di negara ini. Bagi penulis jika kita tidak suka dikritik secara terbuka, kita juga janganlah sewenang-wenang memberikan kritikan terbuka kepada mana-mana pihak, lebih-lebih lagi terhadap institusi yang menjadi payung dan benteng terakhir kepada kekuatan umat Islam di negara ini.

Bagi penulis, itulah sebenarnya lumrahnya di mana ahli akademik dan ahli-ahli di industri di Malaysia jarang dapat bersatu dan bersependapat. Lebih malang lagi bila mana ahli -ahli industri yang menyambung pengajian mereka secara separuh masa di universiti sering diperli dan diperlekehkan oleh segelintir ahli-ahli akademik yang tidak berfikiran terbuka bila mereka membentangkan kertas kerja mereka. Ini adalah salah satu sebab di mana hasil kajian di universiti,rata-rata tidak dapat dikomersialkan disebabkan  tanggapan perbezaand arjat. Faktor seperti ini menyebabkan syarikat-syarikat korporat lebih selesa mendapatkan khidmat perunding dari luar negara berbanding apa yang ada di universiti-universiti tempatan.

Berbalik kepada isu awal tadi, eloklah kita hentikan perdebatan. Berbincanglah secara tertib dan berhemah untuk kepentingan umat di negara ini. Jadilah seperti rasmi padi, semakin berisi semakin tunduk . Semakin berilmu atau berkuasa, semakin tunduk dan patuhlah kita  kepada Allah dan merendah diri tanpa ada unsur-unsur sombong dan bongkak.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...