Jom Follow.....

Sunday, March 25, 2012

Kualiti Graduan Malaysia Sekarang Diibaratkan Seperti Batu Nisan ?

3 Rabiulakhir 1433

Nampak gayanya politik sudah menjadi darah daging penduduk Malaysia sekarang. Terbaru ialah tindakan sekumpulan mahasiswa yang menuntut pilihan raya kampus diadakan segera dengan cuba menyerahkan batu nisan kepada Menteri Pengajian Tinggi.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyifatkan tindakan sekumpulan mahasiswa yang menuntut pilihan raya kampus diadakan segera dengan cuba menyerahkan batu nisan kepada beliau menunjukkan mereka tidak yakin dengan kehadiran mereka di institusi pengajian tinggi.

Sambil membayangkan tiada tindakan bakal diambil ke atas pelajar-pelajar terbabit, Mohd Khaled berkata beliau menganggap perbuatan mereka sebagai tidak matang dan beliau tidak mahu terheret sama dengan tindakan mereka.

Kira-kira 100 penuntut pro-Mahasiswa yang mendakwa mewakili tujuh badan berkaitan mahasiswa lain berkumpul di depan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) di Putrajaya Jumaat lalu yang antara lain bagi menuntut pilihan raya kampus diadakan segera dan membebaskan kampus daripada campur tangan politik luar selain menyerahkan memorandum tiga perkara serta batu nisan kepada Mohamed Khaled.

Bagaimanapun memorandum itu hanya dapat diserahkan kepada setiausaha politik Khaled, Mohammad Khairi A Malik tetapi enggan menerima batu nisan itu.

"Biarkan mereka," kata Khaled Nordin ketika ditanya sama ada kementerian beliau sudah mengenal pasti pelajar-pelajar yang cuba menyerahkan batu nisan kepadanya Jumaat lalu.

Beliau turut menyifatkan tindakan pelajar terbabit sebagai publisiti murahan untuk menarik perhatian agar apa yang dilakukan itu mendapat liputan media.

Institusi pengajian tinggi (IPT) adalah platform perbincangan dan pertentangan idea dalam keadaan matang di mana pandangan semua pihak didengar,

Jika ini tidak ditangani dengan bijak penulis bimbang tentang kualiti graduan Malaysia sekarang ini yang seakan sudah boleh diibaratkan seperti batu nisan. Batu nisan itu sebenarnya perlu dimiliki mereka. Penulis juga sedang tunggu jika ada mana-mana dikalangan mahasiswa berkenaan yang sanggup memperjuangkan setiap isu yang melibatkan kepentingan umat. Antara yang terbaru ialah isu perobohan madrasah di Kedah, rampasan tanah masjid di Pulau Pinang,penggunaan tanah rezab Melayu yang luas di Kedah untuk dibina tanah perkuburan cina, pajakan tanah rezab Melayu di Kelantan, isu pertukaran saham Air Asia dengan MAS, bilangan remaja melayu yang masih ramai tidak mendaftar sebagai pemilih dan sebagainya tanpa mengira fahaman politik. Nampaknya mereka utamakan kepentingan politik dan undi -undi serta pilihanraya mereka.

Penulis cuma hendak mengutarakan kembali cabaran oleh bekas salah seoarang pensyarah penulis semasa menjadi pelajarnya di suatu masa yang lampau.Jika isu utama tak boleh diperjuangkan dan persoalan penting tak boleh difikirkan.., ambil sahaja sijil atau ijazah masing-masing, kemudian keronyok , masukkan ke lubang tandas.., dan akhir sekali pamkan sahaja...

Wallahualam

Sumber- BERNAMA

3 comments:

  1. jom demo mansuh ptptn - http://buasirotak.blogspot.com/2012/04/ptptn-suatu-pencerahan.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...