Jom Follow.....

Wednesday, March 14, 2012

Kanak-Kanak Hilang:Masyarakat Diminta Tidak Menyalahkan 100 % Kepada Ibubapa Mangsa

21 Rabiulakhir 1433

Penulis terasa begitu emosi di mana ada segelintir daripada masyarakat Malaysia yang senang sahaja menunding kesalahan kepada ibu bapa mangsa apabila berlakunya kes kanak-kanak hilang atau diculik. Bak kata pepatah melayu, berat mata memandang, berat lagi mata yang memikul. Maklumlah, tragedi ini tidak kena pada batang hidung mereka lagi. Kalau kena, barulah mereka nak melolong.

Menyorot pengalaman penulis di zaman kanak-kanak dahulu, penulis dan rakan-rakan bebas kemana sahaja bermain di kawasan persekitaran, bahkan pergi jauh berkilometer tanpa rasa ragu dan bimbang akan keselamatan. Terutama di kawasan kampung, bukan mudah ibu bapa untuk mencari kami, namun bila tiba masa ditetapkan rata-rata kami sampai ke rumah.

Tidakkah kita terfikir bahawa situasi keselamatan negara semakin hari semakin mencabar dalam situasi semasa. Kenapa kita pada asasnya tidak memberi keutamaan kesalahan kepada si pelaku jenayah berkenaan?Kenapa disalahkan pula kepada ibubapa? Apakah pemikiran kita semakin bercelaru dimana pesalah tidak dianggap pesalah manakala si mangsa pula disalahkan.

Yang kedua, punca utama ialah disebabkan adanya permintaan yang besar terhadap jenayah pemerdagangan manusia sama ada dari segi mendapatkan organ, dijadikan hamba pengemis atau sebagai pemuas nafsu serakah pengguna-penguna mangsa. Sesungguhnya kegiatan ini dipercayai dilakukan oleh sendiket-sendiket atau kumpulan kongsi gelap yang berlindung dengan pelbagai cara.

Yang ketiga ialah dari segi kesihatan mental pelaku-pelaku yang ada yang mungkin juga berpotensi melakukan jenayah berkenaan.Golongan seperti ini juga perlu dipantau agar tidak menimbulkan masalah atau ancaman kepada mangsa-mangsa yang lemah.

Yang keempat barulah keselamatan yang perlu dititik beratkan oleh ibubapa atau penjaga-penjaga terhadap anak-anak mereka.Namun ianya masih nampak agak sukar jika si pelaku masih dalam keadaan 24 jam sentiasa mencari peluang.

Maka ini menuntut agar pihak berkuasa merangka strategi yang berkesan secara berterusan dalam mengawal dan membenteras jenayah berkenaan. Namun agak sukar juga jika pihak keselamatan dibebankan dengan pihak-pihak yang sering mermpertikaikan kewibawaan mereka disebabkan untuk mendapatkan keuntungan politik seperti asyik-asyik hendak mengadakan perhimpunan haram, mendesak ditubuhkan suruhanjaya itu dan ini atas kepentingan politik mereka.Bahkan ada yang berdemonstrasi minta undang-undang diloggarkan pula. Malangnya setakat ini, penulis masih belum melihat tunjuk perasaan atau demonstrasi meminta kerajaan menguatkan keselamatan kanak-kanak atau keselamatan awam.

Penulis membuat kesimpulan di sini, bahawa masyarakat tidak banyak membantu. Rata-rata kita masih dibuai dengan bisikan hawa nafsu dan mementingkan kuasa dan politik. Janji kepada rakyat tak dihirau. dan kalau mereka bermasalah, sering dijadikan sasaran kesalahan kepada orang yang lain.Sudah jelas,makin ramai dikalangan kita yang gila politik dan tak ambil kisah tentang masalah rakyat.Penulis berharap, pendapat penulis ini tidak benar...

Wallahualam


4 comments:

  1. salam i agree with u.actually i involve with this cases that i must complete my assignment under this topic.could u give me more resources that will helping me...

    ReplyDelete
  2. salam i agree with u.actually i involve with this cases that i must complete my assignment under this topic.could u give me more resources that will helping me...

    ReplyDelete
  3. Ini adalah luahan saya sebagai salah seorang ibu bapa. Saya tak punyai apa-apa maklumat lanjut..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...