Jom Follow.....

Sunday, March 18, 2012

Isu Gaji Pembantu Rumah RM 700 : Bubarkan Sahaja Pasukan Perunding

26 Rabiulakhir 1433

Bayangkan jika RM 700 untuk setiap tugas amah dari Indonesia anda bakal dikenakan sebulan . Jika anda mempunyai 4 tugas utama anda perlu menggaji empat orang amah.Maka dalam masa sebulan anda perlu membayar kos sebanyak RM2,800.Yang musykilnya rata-rata pendapatan rakyat golongan pertengahan hanya berpendapatan RM 3000 hingga RM5,000.Mampukah? Baik sahaja majikan berikan wang berkenaan kepada Isteri dan duduk di rumah sahaja.

Penulis melihat kelemahan yang ada dikalangan pasukan perunding dari Malaysia. Penulis tidak pasti dari manakah ahli-ahli pasukan berkenaan.Jika ianya datang dari penjawat awam kanan dari kerajaan Malaysia, maka episod kelemahan pembuatan dasar di sektor awam berulang lagi selepas isu SBPA. Sepanjang isu ini timbul, tiada suatu kenyataan balas daripada pasukan perunding Malaysia menyanggah kenyataan pasukan dari Indonesia. Yang ada cuma hanya dari kenyataan Menteri dan timbalan Menteri serta Perdana Menteri yang menyifatkan kenyataan berkenaan tidak masuk akal dan berbeza dengan apa yang dipersetujui di peringkat atasan.

Kalaulah kejadian berkenaan berlaku di sektor swasta seperti penulis alami, sudah tentulah kami diundurkan dari tugasan atau ditukarkan dengan serta merta ke bahagian lain. Apakah akan berlaku di sektor awam bagi kes seperti ini?

Wallahualam

2 comments:

  1. betul tu,dari cari duit bagi kat orang lagi baik dok umah jaga anak dan buat kerja rumah sendiri,duit gaji tu suami bagi je kat isteri

    ReplyDelete
  2. agak2lah..kena pikir panjang sblum buat sesuatu...bila kena banned, trok jadiknya nanti...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...