Jom Follow.....

Friday, March 23, 2012

Carilah Permata Yang Sebenar

1 Jamadilakhir 1433

Penulis berasa bersyukur ke hadrat Ilahi apabila mendengar berita berkenaan beberapa remaja yang didapati hilang sebelum ini telah pulang kepada kepangkuan keluarga. Ada yang benar-benar diculik dan ada juga remaja perempuan yang mengaku melarikan diri mengikut teman lelaki disebabkan tidak tahan dengan keluarga. Disamping itu penulis tertanya-tanya akan adakah remaja lelaki melarikan mengikut teman wanita selepas ini.

Diharapkan juga pihak berkuasa bersikap lepas tangan dengan menyalahkan ibu bapa semata-mata dan membuat kenyataan bahawa semuanya terkawal dan kisah ini hanya disensasikan oleh pihak media. Jika gadis bawah umur melarikan atau dilarikan oleh seseorang, penulis rasa ianya juga boleh dianggap sebagai jenayah. Kalau dalam akta sedia ada belum ada, pihak berkuasa perlu berikhtiar untuk mengadakannya bagi membendung gejala seperti ini seperti terus berlaku kerana statistik yang dipaparkan di akhbar-akhbar tentang kes orang hilang kini amat membimbangkan.

Menurut akhbar Kosmo sebelum ini ,senario itu nyata membimbangkan kerana sebilangan mangsa hilang akibat mengikut kekasih, lebih dikhuatiri mereka yang masih muda itu mungkin terjebak ke dalam lembah pelacuran kerana hanya 42 peratus sahaja mangsa berjaya ditemui semula dalam keadaan selamat.

Tahun lalu merupakan angka tertinggi kaum Melayu teramai dilaporkan hilang iaitu 3,454 orang atau 64.5 peratus daripada keseluruhan 5,535 kes di seluruh negara.Agak mengejutkan kerana sebenarnya kes orang hilang tertinggi dicatatkan kerana cinta. Secara purata, sekitar 800 orang dikesan sanggup meninggalkan keluarga setiap tahun atau pukul rata lebih dua orang setiap hari.

Kepada remaja-remaja yang sedang mempunyai perselisihan dengan ibu bapa, ingatlah bahawa hubungan darah anda dengan ibu bapa tidak ada galang ganti dan ianya dibawa hingga ke alam akhirat kelak. Janganlah kita mudah terpedaya dengan janji manis pihak selain daripada darah daging kita sendiri. Mereka (ibu bapa) sudah semestinya menyayangi diri anda walaupun sebahagian besarnya tidak pandai menunjukkannya.Jika anda mendapat suami yang baik, apakah jaminan dia akan setia kepada anda sepanjang hayat?Begitu juga sebaliknya. Bagi ibu bapa pula, seburuk-buruk diri kita, kita tetap dianggap darah daging mereka. Apa yang apstinya kasih sayang kedua ibubapa itulah adalah permata  yang sebenar .

Wallahualam

2 comments:

  1. tak faham dengan budak2 skrg..lari ikut lelaki..ishh..beraninye la hai

    ReplyDelete
  2. xtau nak slhkan sapa bila jd mcm ni...klu mak ayah jaga tp anak ttp nak wat,xleh nak kata apa...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...