Jom Follow.....

Wednesday, March 14, 2012

Bilamana Ku Di Ambang Kritikal

22 Rabiulawal 1433

Pernahkah anda berada diambang saat-saat kritikal? Ketika berkenaan anda akan mendapati tiada siapa yang dapat membantu anda melainkan Yang Maha Esa. Aku pernah mengalami beberapa kali keadaan berkenaan. Pertama ketika ku berada di zaman kanak-kanak. Di mana aku ketika itu bersiar disekitar kampung berseorangan dan cuba melintasi suatu titi yang mana merentasi suatu kolam . Dengan tiba-tiba aku tergelincir dan terjatuh di dalam parit berkenaan. Aku rasa aku semakin lemas, dan tiada seorangpun di kawasan berkenaan. Namun , alhamdulillah dengan tenaga yang masih ada , sebelah tanganku sempat menggapai semula titi yang menyebabkan ku tergelincir. Allah memberi peluangku untuk berjuang di dunia ini.

Dan yang peristiwa yang berikutnya, aku pernah mengalami saat kritikal ketika mengdidap denggi pada tahun 2007. Dikala isteriku sedang mengandungkan anakku yang keempat dan sudah hampir genap untuk bersalin, aku dimasukkan ke wad ICU disebabkan demam denggi berdarah. Mujur ketika aku di wad, di kala Dr pakar yang sedang merawat aku baru sahaja baru hendak berlalu selepas membuat pemeriksaan, dengan tiba-tiba sewaktu aku bersin, ianya telah menyemburkan darah. Dengan serta merta aku dimasukkan ke ICU dari wad biasa.

Ketika di ICU, aku terasa amat lemah. Pemikiranku ketika itu bercelaru dan segala imaginasi masa lampau berulang kembali dalam pemikiran. Ianya seolah diibaratkan seperti memori komputer yang sedang diserang wirus. Aku seolah-olah berada dalam persimpangan. Aku hanya mampu mendengar isteri aku menangis. Ku dapati ibuku jua dalam keadaan kesedihan.

Dikala itu aku merasakan harta, pangkat serta apa yang ada di dunia sudah tidak berguna lagi. Jika diberikan segunung emas dan nikmat kesihatan, sudah semestinya aku akan memilih nikmat kesihatan dan kehidupan. Aku cuma bayangkan apakah bekalan ku bagi meninggalkan dunia ini sudah cukup?Lebih malang lagi bila Dr memberitahu aku kes aku ini amat kritikal. Ini menyebabkan beliau terpaksa merujuk kepada rakan-rakannya dan kes aku ini dibincangkan bersama pakar-pakar yang lain."Platlet" darahku jatuh dengan amat rendah sekali sehinggakan tubuhku perlu dimasukkan darah. Aku tak tahu dari manakah sumber darah yang diperolehi memandangkan darah aku adalah dari jenis A RhD Negatif yang tak ramai orang memilikinya. Aku mengetahui jenis darah inipun melalui pemeriksaan yang pernah dilakukan di Pusat Darah negara. Mungkin mereka memperolehinya dari penderma di sana juga.

Ketika itu, aku hanya mampu mengadu pada Yang Maha Esa. Aku memohon agar diberi peluang agar aku dapat meneruskan perjuangan di dunia ini. Aku tak mahu melihat ibuku bersedih. Cukuplah penderitaannya membesarkan aku dan adik beradikku yang yatim selama ini. Aku juga tidak mahu melihat isteri dan anakku bersedih terutama yang belum lahir yang masih belum pernah melihat ayahnya. Aku hanya berserah pada Yang Maha Esa atas ujian getir ini.

Dikala aku sedang lemah, beberapa rakan-rakan juga telah memberikan semangat dan memaksa agar aku meminum banyak air. Dalam keadaan lemah dan separa sedar aku hanya mampu menganggukkan sahaja di kala seluruh badanku dipenuhi dengan wayar-wayar peralatan kesihatan.Sehinggalah sampai satu ketika tiba-tiba ibuku dan isteriku menyediakan sup ketam. Ibuku berbuat demikian, apabila menerima cadangan daripada beberapa pihak. Dipaksanya ibuku terhadapaku menghirup sup berkenaan. Ianya merupakan suatu cabaran yang besar kerana makanan lainpun aku tak boleh jamah, inikan pula sup ketam.Memandangkan mungkin inilah saat terakhir aku patuh pada perintah ibuku, aku turuti jua secara terpaksa.

Sudu demi sudu disuapkan oleh isteriku, lama kelamaan dapatlah semangkuk kecil dihabiskan. Tidak berapa lama kemudian, didapati "platlet' darahku didapati semakin pulih.Proses pemulihanku tidak berpaling kebelakang lagi. Aku semakin pulih. Pulih dan seolah lahir semula ke dunia dan mula melihat kehidupan dalam perspektif yang berbeza. Sesekali diuji merupakan rahmat dari Yang Maha Esa. Moga kehidupan kita semua seterusnya sentiasa berterusan dinaungi Rahmat Yang Maha Kuasa.

Wallahualam


2 comments:

  1. sedih baca entry ni..ape pn syukurkan masih diberi peluang utk brnafas di muka bumi ini...setiap manusia pasti di uji kita harus redha dgn ketentuanNYa...

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..

    ujian Allah itu bawa pengajaran dan pengalaman utk bt kita lebih kuat :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...