Jom Follow.....

Sunday, February 5, 2012

Bagaimana Hendak Berhenti Merokok ?

13 Rabiulawal 1433

Alhamdulillah, penulis bukanlah seorang perokok. Namun semasa kecil iaitu ketika berumur 10 tahun penulis sedah mula belajar merokok. Iaitu di kala puntung rokok yang masih menyala dibuang oleh bapa penulis yang kemudiannya dikutip serta dihisap oleh penulis disudut belakang rumah yang tersorok. Baik punya "landing" ketika itu. Penulis juga menjadi budak suruhan membeli rokok. Masih ingat lagi pada ketika itu , rokok berjenama Dunhill berharga RM 1.40 untuk 14 batang manakala RM 2.40 untuk kotak yang berjumlah 20 batang.

Namun penulis berasa amat benci pada setiap kali disuruh oleh arwah bapa ke kedai hanya semata-mata untuk membeli sekotak rokok .Kedai pulak bukannya dekat, 1 km jugaklah jaraknya. Namun disebabkan taat pada bapa, penulis gagahi juga, dan kebetulan pada masa itu bapa penulis berada dalam keadaan lumpuh di kaki dan tidak boleh berjalan. Lagipun pada masa itu hukum merokok dijatuhi hukum sebagai makruh iaitu sama standart macam kita makan jeruk . Disebabkan rasa benci juga, maka penulis beriltizam tidak mahu merokok.

Alhamdulillah tak pula rasa ketagih ketika itu. Selain itu , atuk perempuan sebelah emak penulis juga merokok pada masa yang sama. Apa lagi, penulispun sama-sama layan dengan atuk laarokok daun nipah,. Cucu lah katakan, diapun tak pula larang . Cuma penulis tidak mahu mencuba meletakkan tembakau, kerana malas hendak menggulung disebabkan cara penggulungannya yang agak memerlukan seni yang tersendiri.

Sampailah sekarang ini, penulis berjaya untuk kekal tidak merokok tambahan lagi harga sekotak sudah teramat mahal di pasaran. Kebetulan semalam penulis dengan tidak sengaja menyertai sebuah majlis ilmu. Tiba-tiba timbul isu bab rokok. Ustaz yang berceramah cuba melontarkan cadangan.Katanya lebih kurang "Apa kata tuan-tuan atau puan-puan yang merokok membaca Bismillah ketika hendak merokok seperti mana tuan-tuan hendak makan? Dan selepas habis merokok atau ketika puas menyedut.., ucapkan dengan Alhamdulillah..."

Persoalan yang dilontarkan di sini, adakah kita sanggup berbuat demikian? Apakah kita gamak berbuat demikian, sekiranya kita tahu bahawa hukum merokok sekarang adalah haram. Sama juga jika ketika kita hendak berjimak dengan bukan isteri atau suami. Apakah kita sanggup melakukan zina dengan membaca Bismillah terlebih dahulu?

Maka petuanya disini, jika kita membaca Bismillih mendahului apa yang ingin kita lakukan setiap masa dan ketika, kita akan mengingati Allah S.W.T. Tetapi malangnya ramai dikalangan kita termasuk penulis agak leka dengan petua atau tips berkenaan. Selamat mencuba.

Wallahualam

5 comments:

  1. a'a kan.. ustazah saya pernah jugak kata macam tu..
    alhamdulilah.. ayah saya tak isap rokok ^_^

    ReplyDelete
  2. ita paling benci dengan orang yang hisap rokok...

    ReplyDelete
  3. Merokok merupakan salah satu kebiasaan buruk, tapi itu bisa di kurangi atau berhenti, tergantung orang itu sendiri mau melakukannya, info yg sangat menarik, thank share !

    ReplyDelete
  4. pada yang tak merokok tu baguslah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...