Jom Follow.....

Thursday, February 9, 2012

Butakah Cinta? Katakan Tidak Kepada Sambutan Hari Kekasih

17 Rabiulawal 1433

Penulis hanya hendak menyebarkan mesej khutbah Jumaat pada minggu ini. Ianya bertajuk "Butakah Cinta". Ini kerana rata-rata muda mudi di kalangan umat Islam sering didapati mengidolakan pihak yang mempromosikan atau memplopori hari yang diisytiharkan oleh seorang tokoh bukan di kalangan umat Islam terhadap suatu hari yang dinamakan Hari Kekasih atau "Valentine Day".

Hari ini berasal daripada suatu peristiwa yang meraikan kejatuhan kerajaan Islam di Kordova. Ianya dimeriahkan dengan pemberian hadiah dan bunga ros yang berwarna merah. Selalunya sambutan ini diakhiri dengan kegiatan-kegiatan maksiat sehingga menyebabkan aktiviti penzinaan dikalangan pasangan yang sedang bercinta. Maka jika ini tidak dapat dielakkan maka tunggulah sembilan bulan nanti, maka akan lahirlah insan-insan yang tidak berdosa yang tidak mempunyai sah taraf hubungan ibu bapanya.

Majlis fatwa kebangsaan telah mengeluarkan fatwa bahawa sambutan hari berkenaan adalah diharamkan bagi umat Islam. Adalah penting bagi kita untuk mengelakkan meraikan hari berkenaan. Apa yang sebenarnya yang perlu kita buat ialah dengan mencintai Allah dan rasulNya Muhammad s.a.w. Ini adalah kerana Nabi Muhammad sehingga akhir hayat baginda, di kala nyawa di hujung jasad tetap memanggil kita dengan perkataan "Umatku!Umatku. Umatku!. Sebenarnya cinta tidak buta, tetapi rata-rata kita yang buta yang tidak tahu membalas cinta sebenarnya dari baginda Muhammad s.a.w.

Wallahualam

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...