Jom Follow.....

Saturday, February 11, 2012

Isu Pergaduhan di Restoran KFC - Kenapa Perlu Adu Kepada Parti Politik

19 Rabiulawal 1433

Isu di atas agak panas dilaporkan di laman blog dan website dan kurang dikeluarkan di media arus perdana kecuali di Sinar Harian.Sejak awal lagi penulis berpendapat ianya tidak perlu dipolitikkan. Persoalannya sekarang mengapa pelanggan berkenaan membuat aduan kepada sebuah parti yang bercap Roket yang dikenali dengan sikap perkauman yang kuat?Kenapa tak diadukan kepada FOMCA ke, persatuanpengguna ke? Sedangkan yang pekerja berbangsa Melayu pula tidak mengadu kepada mana-mana parti politikpun untuk mendapatkan pembelaan.

Sinar Harian hari ini pula melaporkan pihak PR di selangor membuat kenyataan dari ahli Parlimen Shah Alam


"Menurut Khalid, beliau mendapati pergaduhan di restoran makanan segera itu berlaku hanya kerana salah faham dan kesilapan kedua-dua pihak.“Pergaduhan ini terjadi kerana kesilapan kedua-dua pihak dan tidak membabitkan isu perkauman langsung.

“Ini tidak wajar berlaku kerana saya pasti kedua-dua belah pihak boleh memahami situasi dan tekanan dialami kedua-dua belah pihak,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Shah Alam.

Tambahnya, perkara itu boleh dielakkan jika pihak pengurusan lebih cekap dalam menyediakan perkhidmatan manakala para pelanggan pula bersabar dan cuba memahami tekanan dihadapi para pekerja restoran.

“Jika tidak puas hati, kedua-dua pihak boleh membuat laporan. Pihak pengurusan boleh buat aduan mengenai sikap pelanggan dan pelanggan juga boleh buat aduan mengenai servis dan layanan pekerja... salah faham seperti ini bukan boleh diselesaikan dengan pergaduhan dan tindakan kasar," katanya lagi.

Menurut Lip Eng, beliau difahamkan pihak polis akan memanggil pelanggan terbabit, Danny Ng, 26, untuk proses pengecaman di ibu pejabat polis Shah Alam dalam waktu terdekat.

Beliau berjanji untuk memulihkan keadaan dan meyakinkan mangsa untuk berdamai jika pekerja KFC itu tampil meminta maaf.

 “Ia hanya soal nak beli ayam goreng, jangan tarik isu ini kepada isu perkauman, tidak ada justifikasi untuk memprovokasi atau bertindak kasar terhadap masalah seperti ini,” katanya."



Sila rujuk :http://www.sinarharian.com.my/nasional/pr-jangan-jadikan-gaduh-di-kfc-i-city-isu-kaum-1.23256


Namun persoalannya kenapa pekerja itu sahaja yang perlu meminta maaf? Apakah beliau seorang Melayu dan akan nampak salah semata-mata ?Kenapa tidak dicari penyelesaian menang menang?Kenapa kedua-dua tak di leku sorang-sorang? Menyusahkan orang aje...


Wallahualam



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...